Na maanden – zeg maar bijna een jaar – aan voorbereiding zijn Tim en Tom Coronel in Peru gearriveerd voor de zwaarste uithoudingsproef ter wereld. De afgelopen maanden stonden volledig in het teken van de bouw en ontwikkeling van ‘The Beast 2.0’. Het onderstel van de Jefferies Baja-buggy uit 2018 bleef behouden, maar de rest werd in de werkplaats in Huizen eigenhandig ontwikkeld. De nieuwe versie is lichter, sneller en betrouwbaarder maar uiteraard wel voorzien van het welbekende ‘Coronel-sausje’.
“In februari besloten we om toch maar even zelf de schouders onder het project te zetten”, legt Tim uit. “Dat is volgens onze normen en waarden goed gelukt. Nu gaan we kijken of hij echt Dakar-proof is. De organisatie wil maar één ding: dat je uitvalt. Het is aan ons om die uitdaging aan te gaan. De voortekenen zijn goed. Vanaf april zijn we er zeven dagen per week mee bezig geweest. Als team hebben we er nog nooit zo mooi voor gestaan, daar zijn we trots op.” Zijn tweelingbroer vult aan: “We hebben vanaf het chassis alles zelf opgebouwd. Dat maakt het best spannend, want we kunnen niet het team of de auto de schuld geven als er iets mis gaat. Vorig jaar reden we met een auto die we niet kenden, ook mechanisch niet. Nu weten we waar elk draadje loopt, want we hebben het zelf gedaan. Daarom heb ik heel veel vertrouwen, meer dan ooit.”
Coronel-style
Tom geeft toe nauwer betrokken te zijn geweest bij het project dan in de voorgaande jaren: “Het is een driejarig project dat we samen zijn aangegaan. Vorig jaar ging er heel veel fout. Direct na thuiskomst hebben we een lijst opgesteld met alles dat we moesten rechtzetten. Die lijst hebben we helemaal afgewerkt. Met z’n tweeën hebben we ervoor gezorgd dat de auto naar ons idee Dakar-proof is.”
Eén ding is zeker: Tim en Tom doen het zoals altijd op hun eigen unieke wijze: “Het is een Jefferies-buggy met een Coronel Dakar-sausje”, verzekert Tom. “We wilden een auto die anders is dan alle andere auto’s en dat lijkt me gelukt. Dit is wat wij gaaf vinden, Coronel-style. Je kunt met ons budget ook een auto van een grote fabrikant huren, maar hoeveel passie en involvement gaat daar dan in zitten? Voor die fabrieksjongens wordt alles in elkaar gezet, dat is een heel andere stijl. Wij doen het op onze manier, dit is zoals wij de Dakar willen rijden.”
Boefjes van de klas
De doelstelling is helder, stelt Tim: “Finishen is altijd het doel, maar wij leggen de lat graag wat hoger. We mikken op een plekje in de top-20. En we willen ervoor zorgen dat we op een leukere manier dan voorgaande jaren aan de eindstreep komen. Maar het allermooiste is en blijft natuurlijk dat we het boefje van de klas zijn!”, sloot hij met een grote lach af.
Op zaterdag 5 januari vindt de traditionele keuring plaats, een dag later gevolgd door de podiumpresentatie in Lima. De eerste etappe begint op maandag 7 januari.