De Rallye Monte Carlo is een van de bekendste rally’s uit het wereldkampioenschap rally’s (WRC) en trekt jaarlijks de beste rallyrijders uit de gehele wereld. De vaak wisselende, winterse weersomstandigheden maken de Rallye Monte Carlo tot een van de meest uitdagende beproevingen op autosportgebied. In vier dagen tijd leggen de 70 deelnemende equipes meer dan 1.600 km af, waarvan bijna 350 km op snelheid op de 18 klassementsproeven in de bergen in de omgeving van Monaco. Na de start op donderdag 23 januari om 14:30 uur vanaf het beroemde Place du Casino leidt de route de deelnemers via 3 klassementsproeven naar Gap, waar gedurende de gehele rally het Servicepark is gevestigd; daar kunnen de service crews banden wisselen, tanken en eventuele reparaties uitvoeren. Ook het Helichem Rally Team zal haar ‘tenten’ daar opslaan. Henk Vossen over dit onmisbare en essentiële facet van de rallysport: “Ons team bestaat uit zo’n tien personen. En best uitzonderlijk in onze sport: het zijn allemaal vrijwilligers, waarvan de meesten mij al decennia steunen. Zij zorgen ervoor dat onze Hyundai i20 Rally2 in topconditie is en blijft, maar hun aandacht gaat ook naar de inwendige mens – als wij bij de service aankomen staat er meestal een kopje dampende soep, een broodje of een andere lekkernij klaar; daar ben ik vaak wel aan toe!”
De bandenkeuze is zeker in de Rallye Monte Carlo van het grootste belang, waar de klassementsproeven heel snel van karakter kunnen wisselen, van besneeuwde wegen naar gevaarlijk ‘black ice’ tot kurkdroog asfalt. Dit jaar vormt voor alle deelnemers een belangrijke reglementswijziging een extra uitdaging: na jarenlange alleenheerschappij van het Italiaanse Pirelli heeft de FIA samen met de WRC-organisatie gekozen voor de competitiebanden van Hankook; daar is nog weinig mee gereden en iedere equipe zal in de openingsfase van de rally moeten wennen aan het nieuwe rubber van Koreaanse makelij. In december testte Hyundai-fabriekscoureur Adrian Fourmaux tijdens de door hem gewonnen Rallye National du Dévoluy in de omgeving van Gap de Hankook banden voor het eerst en hij was blij met de uitkomst: “De slick band is erg goed; voor de winterband staan nog wat verbeteringen op het programma.” Voor Henk Vossen is het weliswaar een vraagteken wat de nieuwe banden brengen, maar geen groot thema: “We moeten er allemaal mee rijden, dus we zullen het wel zien. De reden om mee te doen aan deze rally is dat het flink kan sneeuwen en daar hoop ik dan ook op. Ik ben wel blij dat wij weer kunnen beschikken over zogenaamde ‘ijs spionnen’, die voor de rally uitrijden en ons van last minute informatie over de proeven voorzien; dat is erg waardevol voor ons.”
De finish van de rally is op zondag 26 januari rond 14:00, wederom op het Place du Casino in Monte Carlo. Meer informatie over de Rallye Monte Carlo is te vinden op www.wrc.com of www.acm.mc.