Hybride Rally1 auto's
De WRC klasse wordt vanaf 1 januari 2022 hernoemd naar de Rally1 klasse. Deze specificaties van de Rally1 klasse is gebaseerd op de bestaande WRC klasse, met een aantal toevoegingen:
- Een nieuwe veiligheidskooi
- Hybride aandrijving, die door energie terugtewinnen (door bijvoorbeeld te remmen) extra pk's kan leveren tijdens een klassementsproef. De hybride aandrijving moet in staat zijn om in bebouwde gebieden 100% electrisch te rijden.
Hyundai, Toyota en Ford zijn al druk bezig om hun 2022 auto's te testen:
De rally piramide met ingang van 2022
Onderstaande afbeelding geeft de positionering van de nieuwe WRC klasse indeling weer
Download de PDF bij de FIA
Rally1
Rally1 auto's staan aan de top van het WRC. De oude generatie van 2017 maakt plaats voo nieuwe hybride modellen in 2022.
Klasse | RC1 |
FIA regelement | Appendix J - Article 255A |
Aandrijving | 4-wiel aandrijving |
Motor | Tot 1600 cc turbo met 36 mm restrictor |
Minimum gewicht | 1.190 kg |
Vermogen/ gewicht verhouding | 3,1 kg/pk |
Rally2
Met meer dan 1.150 verkochte auto's door de zeven fabrikanten die betrokken zijn sinds de oprichting van deze klasse, vertegenwoordigt Rally2 (ex R5) de top voor klanten teams.
Klasse | RC2 |
FIA regelement | Appendix J - Article 261 |
Aandrijving | 4-wiel aandrijving |
Motor | Tot 1620 cc turbo met 32 mm restrictor |
Minimum gewicht | 1.230 kg |
Vermogen/ gewicht verhouding | 5,6 kg/pk |
Max. prijs | €198,840 excl. BTW |
Gehomologeerde Rally 2 auto's Merk en model | Einde homologatie |
Ford Fiesta R5 Mk II | 2026 |
Skoda Fabia Rally2 Evo | 2026 |
Proton Iriz R5 | 2025 |
Volkswagen Polo GTi R5 | 2025 |
Citroën C3 R5 | 2025 |
Hyundai i20 | 2023 |
Skoda Fabia R5 | 2024 |
Ford Fiesta R5 | 2024 |
Peugeot 208 T16 | 2024 |
Citroën DS3 Rally 2 | 2022 |
Rally3
Deze toegankelijke en meer betaalbare auto's, gehomologeerd vanaf 2021, zullen alle bestuurders in staat moeten stellen plezier te beleven achter het stuur van een vierwiel aangedreven auto.
Klasse | RC3 |
FIA regelement | Appendix J - Article 260 |
Aandrijving | 4-wiel aandrijving |
Motor | Van 1.390 tot 2.000 cc atmosferisch Van 925 tot 1620 cc turbo met 30 mm restrictor |
Minimum gewicht | 1.210 kg |
Vermogen/ gewicht verhouding | 4,2 kg/pk |
Max. prijs | €100,000 excl. BTW |
Wereldwijd langverwacht, kunnen de nieuwe Rally3's worden omschreven als Rally4's met vierwielaandrijving. De fabrikanten kunnen namelijk veel componenten uit de uitvoering met tweewielaandrijving, zoals de motor, ophanging, remmen, wielen, enz hergebruiken.
Het chassis moet uiteraard worden aangepast om de transmissie tunnel voor de vierwielaandrijving en de achterste pseudo McPherson-ophanging te integreren. Echter, het chassis en de carrosserie behouden hun oorspronkelijke vorm . Visueel valt de Rally3 op met zijn achtervleugel, die identiek is aan die van een Rally2.
Rally4
Group Rally4 bevat de best presterende auto's met voorwielaandrijving, voorheen R2's genoemd. Zowel op asfalt als op gravel presteren ze op hoog niveau.
Klasse | RC4 |
FIA regelement | Appendix J - Article 260 |
Aandrijving | 2-wiel aandrijving |
Motor | Van 1.390 tot 2.000 cc atmosferisch Van 927 tot 1.333 cc turbo met 30 mm restrictor |
Minimum gewicht | 1.080 kg |
Vermogen/ gewicht verhouding | 5,1 kg/pk |
Max. prijs | €70,000 excl. BTW |
Afgezien van het dakluik en de openingen in de motorkap, behoudt de Rally4 het uiterlijk van een productieauto. Onder de motorkap is het echter een echte wedstrijd auto, met een sequentiële versnellingsbak en een motor die is afgesteld om 210 pk te ontwikkelen. Vanaf 2021 zullen alle Rally4-auto's, ongeacht hun cilinderinhoud, dezelfde kenmerken voor meer sportief evenwicht delen: 30 mm turborestrictor, gewicht ingesteld op 1.080 kg, 330 mm schijfremmen en 17-inch wielen op asfalt
Gehomologeerde Rally 4 auto's Merk en model | Einde homologatie |
Opel Corsa Rally4 | 2028 |
Peugeot 208 Rally4 | 2027 |
Ford Fiesta Rally4 | 2026 |
Ford Fiesta R2 | 2023 |
Opel Adam R2 | 2025 |
Peugeot 208 R2 | 2024 |
Skoda Fabia R2 | 2021 |
Renault Twingo R2 | 2021 |
Ford Fiesta R2 | 2021 |
Rally5
Aan de voet van de piramide vertegenwoordigt Group Rally5 de ideale optie om met de rally sprt te beginnen. Daarnaast bieden deze auto's de mogelijkheid om gemakkelijk door te stromen naar Rally4.
Klasse | RC4 |
FIA regelement | Appendix J - Article 260 |
Aandrijving | 2-wiel aandrijving |
Motor | Tot 1.600 cc atmosferisch Tot 1.333 cc turbo |
Minimum gewicht | Tot 1.067 cc 1.030 kg Turbo van 1.067 tot 1.333cc 1.080 kg |
Vermogen/ gewicht verhouding | 6 kg/pk |
Max. prijs | €70,000 excl. BTW |
Het leidende principe van het Rally5-reglement is eenvoud. De enige componenten die moeten worden goedgekeurd door de FIA zijn de carrosserie (gehomologeerd in Rally5 of Rally4 vanaf 2020), de stoelbevestigingen en het harnas. De andere componenten zijn ofwel van de productieauto (motor, remmen, enz.), ofwel gratis, zolang ze voldoen aan artikel 260 van Bijlage J.
Dit is dus een kans voor teams en de tuners die auto's willen assembleren met lokaal beschikbare onderdelen. Renault en Ford bieden echter kant-en-klare modellen die klaar staan om te racen. Vergeleken met de oude R1's leveren de Rally5-auto's betere prestaties en zijn veelzijdiger, omdat ze op vuil kunnen worden gereden zonder enige betrouwbaarheidsproblemen
Gehomologeerde Rally 5 auto's Merk en model | Einde homologatie |
Renault Clio Rally | 2027 |
Ford Fiesta Rally5 | 2026 |
Citroën DS3 R1 | 2022 |
Renault Twingo R1 | 2021 |
Ford Fiesta R1 | 2021 |
Toyota Vitz R1 | 2021 |
RGT
Deze categorie stelt prestigieuze GT-auto's in staat om heel snell rallyauto's te worden, soms in staat om de Rally2-auto's op het asfalt te evenaren.
Klasse | RC4 |
FIA regelement | Appendix J - Article 256 |
Aandrijving | 2-wiel aandrijving |
Vermogen/ gewicht verhouding | 3,4 kg/pk |
Tot 2019 werden de RGT's, zoals de Abarth 124 en de verschillende versies van de Porsche 997, één voor één goedgekeurd door tuners of fabrikanten.
Nu kunnen alleen de fabrikanten één versie van hum modellen homologeren. Gezien de zeer verschillende kenmerken van de basis modellen, zijn de voorschriften gebaseerd op de verhouding tussen vermogen en gewicht, die zorgt voor een evenwichtige prestatie. Het vereiste veiligheidsniveau is zeer dichtbij aan die van Rally2-auto's. De Alpine A110 was de eerste auto die werd gehomologeerd onder deze nieuwe procedure.