De teampresentatie was goed bezocht, de vele aanwezigen werden welkom geheten bij Coronel Adventure Indoor Klimpark in Huizen. Na de ontvangst werd de nieuwe auto gepresenteerd door Tim en Tom samen met Allard Kalff. Na drie jaar gereden te hebben met de Century CR6 was het tijd voor een serieuze upgrade. Die werd gevonden in de Century CR7, de opvolger van de CR6. De grootste verschillen met de oude auto zijn een nieuwe twin turbo Audi-motor, vierwielaandrijving, grotere wielen en een hogere vering. “Dat moet zorgen voor meer snelheid en een nog stabielere auto,” vertelt Tim.
Tim heeft de auto al eerder getest in Zuid-Afrika. “Ik heb twee dagen met deze auto gereden. Hij heeft dus vierwielaandrijving en de motor ligt nu tussen ons in, dus dat merk je. De balans is zoveel beter, hij reageert meteen als je stuurt en hij heeft veel meer grip. Het is een T1+, dat is het beste dat er is. Hij voelt lichter terwijl hij zwaarder is. De Dakar is veel technischer geworden en ik denk dat dit de juiste stap is op dit moment. De techniek heeft niet stilgestaan, deze auto is een grote stap vooruit.”
Naast een nieuwe auto voor Tim en Tom brengen zij nog een nieuw voertuig naar Saoedi-Arabië: het Corotel. Tom is blij met de ontwikkeling hiervan: “Het is een hotel op wielen. Tijdens de Dakar Rally wordt er nog veel in tentjes geslapen en dat is niet comfortabel. De rally wordt ieder jaar zwaarder, dus is goede nachtrust belangrijk. Bijna alle toprijders slapen in campers om die reden. Daarom hebben wij het Corotel gebouwd om voor iedere deelnemer een betere nachtrust mogelijk te maken. In totaal zijn er zes kamers, waarvan we er zelf drie gebruiken en we verhuren er drie.”
Het Corotel is volledig zelfvoorzienend en CO2-neutraal. “Samen met onze partners hebben we het Corotel helemaal ‘groen’ gemaakt. We hebben zonnepanelen en accu’s aan boord voor de stroomvoorziening en 1.200 liter water aan boord. Door onder andere zuinige douches te installeren, verbruiken we heel weinig water. We kunnen zelfs met de stroom van het Corotel onze technische container van elektriciteit voorzien. Daarnaast worden er bomen geplant voor alle uitstoot die we doen en zorgen we er dus voor dat onze carbon footprint volledig wordt gecompenseerd. Dat is nu en in de toekomst belangrijk.”
De Dakar Rally zelf heeft ook niet stilgezeten, het is de zesde editie in Saoedi-Arabië en de organisatie heeft veel noviteiten geïntroduceerd. Vanaf 30 december is het startkamp in Bisha toegankelijk, daar vinden de keuringen plaats op 1 en 2 januari. Op 3 januari volgen de eerste officiële kilometers met een proloog, met aansluitend het startpodium. Vanuit Bisha gaat de rally richting het noorden van het land om, via het Empty Quarter, te finishen in Shubaytah op 17 januari.
Het is grotendeels een nieuwe route, maar daarbinnen heeft de organisatie ook een aantal elementen gewijzigd ten opzichte van andere edities. Zo zullen minimaal 5 stages een gescheiden route hebben voor motoren en auto’s en is de 48-uurs stage verlengd tot 950 kilometer, verdeeld over twee dagen. Verder voegt de organisatie enkele klassieke elementen toe zoals een marathonetappe en een massastart. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannende Dakar Rally.
Tim en Tom gaan rijden met startnummer 237 op de deuren van de Century CR7. Het is de negende keer dat de broers samen de Dakar Rally gaan rijden. Het doel voor deze Dakar Rally is een 15e tot 20e positie. Het team vertrekt dinsdag naar de haven van Barcelona om alle voertuigen in te leveren voor de oversteek naar het Midden-Oosten.