Nieuws

Logistieke uitdaging voor Henk Vossen in publieksvriendelijke WK rally

Na deelname aan drie opeenvolgende Nederlandse rally’s staat Henk Vossen deze week een grotere uitdaging te wachten bij de voor het Wereldkampioenschap (WRC) meetellende Central European Rally. Deze bijna 1.600 km lange rally met start in de Tsjechische hoofdstad Praag en finish in het Duitse Passau vergt niet alleen het uiterste van rijder en navigator, maar ook van de overige teamleden, vanwege de complexe logistiek. Het Helichem Rallyteam van Henk Vossen kent echter het klappen van de zweep en is goed voorbereid op hun derde WRC-deelname dit seizoen, na de Rallye Monte Carlo in januari en de Rally van Kroatië in april. Na hun goede samenwerking tijdens de GTC Rally laat Vossen zich opnieuw navigeren door Harmen Scholtalbers. 

De Central European Rally (kortweg CER genoemd) komt voort uit de Deutschland Rallye, georganiseerd door de ADAC, ooit een van de populaire WK evenementen voor zowel Nederlandse deelnemers als Nederlandse rallyfans, omdat die op slechts enkele uren rijden van ons land werd georganiseerd. Nu zullen de vaderlandse rallysupporters wat verder moeten reizen, maar de door drie landen lopende WRC-rally is de meeste publieksvriendelijke rally van het wereldkampioenschap. Met duidelijke bewegwijzering, overnachtingsmogelijkheden op campings vlak bij de klassementsproeven, entertainment in de ‘fan zones’, een deelnemersveld om van te smullen en de ontknoping in het WRC nabij biedt de CER een prachtig podium voor promotie van de rallysport.

Het Helichem Rallyteam heeft zich goed voorbereid; de Hyundai i20 Rally2 staat op punt en het team heeft de logistieke puzzel gelegd: hotels zijn geboekt en de servicetruck is zo ingericht dat snel op- en afgebouwd kan worden in de verschillende serviceparken: “Dit doet een beetje terugdenken aan de vroeger toen het heel gewoon was om als rondreizend circus aan dit soort grote rally’s deel te nemen,” weet Henk Vossen. “Maar sinds begin deze eeuw werd alles geconcentreerd rond een centraal servicepark en zijn start en finish meestal in dezelfde stad. Dus deze opzet vraagt weer de oude ‘skills’ om vooraf alles goed te plannen. Maar dat maakt het ook weer mooi.” Henk Vossen is blij met navigator Harmen Scholtalbers die niet alleen een uitstekende en ervaren rallynavigator is, maar ook een topsportmentaliteit heeft en ervaring op het gebied van coaching van sporters meebrengt: “Dat is bijzonder en ik luister geboeid naar zijn ervaringen. Je bent per slot van rekening nooit te oud om te leren.” Bovendien weet Henk Vossen zich gesteund door een heuse ‘gravelcrew’, bestaande uit Erwin en Carina Berkhof. Zij rijden voor de rallykaravaan de route en geven per proef door hoe die erbij ligt, of er attentie nodig is voor gladde passages, de bandenkeuze moet worden aangepast of andere tips over situaties op de route. “Dat geeft veel extra rust in de auto en betekent dat wij ons nog beter kunnen focussen. Ik heb dan ook veel zin in de komende week en we gaan proberen een podiumpositie te halen in de Masters Cup, voor rijders van boven de 50, een klasse die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen. Ook Harmen gaat in die categorie voor een ereplaats.”

De CER start donderdag 17 oktober om 14:00 uur voor het presidentiële paleis in Praag. Na twee klassementsproeven is de eerste stop in het Tsjechische Klatovy. Op vrijdag staan er zes klassementsproeven op het programma in Tsjechië, maar wordt er overnacht in het Duitse Bad Griesbach. Zaterdag volgen er dan weer zes klassementsproeven, in Duitsland en Oostenrijk. Na vier afsluitende proeven op zondag finisht de rally ’s middags in het centrum van het Beierse Passau, de stad van de drie rivieren (Donau, Inn en Ilz).

Tekst: Press release
Foto's: Niek Bakker
RSS News Feed