Nieuws

Sébastien Ogier wint de Rally van Monte-Carlo

Sébastien Ogier schreef zijn naam nog verder in de geschiedenisboeken door een recordaantal van tien overwinningen te behalen tijdens de Rallye Monte-Carlo, de openingsronde van het FIA Wereldkampioenschap Rally van 2025.

Ogier reed in een Toyota GR Yaris Rally1 en behaalde de overwinning met een marge van 18,5 seconden op zijn Toyota GAZOO Racing-teamgenoot Elfyn Evans na een spannende laatste dag door de Franse Alpen.

De beslissende laatste etappe van zondag dreigde het tij te keren. Ogier en zijn Toyota GAZOO Racing-teamgenoot Elfyn Evans kozen ervoor om vier Hankook-banden met noppen en slechts twee superzachte slicks te gebruiken - een aanpak die effectief bleek op de ijzige wegen van Avançon - Notre-Dame du Laus, maar die hen kwetsbaar maakte op de drogere voorlaatste test in Digne-les-Bains / Chaudon-Norante. Daar schitterde Adrien Fourmaux op een volledige slick-setup, waarbij hij beide Toyota's met respectievelijk 23,9 seconden en 17,8 seconden overtrof en even dreigde de podiumvolgorde te verstoren.

Fourmaux, die zijn Hyundai WRC-debuut maakte na een off-season switch van M-Sport Ford, had gehoopt op drogere omstandigheden op de rally-afsluitende Wolf Power Stage om zijn slick-bandenvoordeel te maximaliseren. In plaats daarvan zorgde de ijzige Col de Turini voor een gelijk speelveld, waardoor hij dezelfde gemengde bandensetup kreeg als Ogier en Evans.

Ogier profiteerde met een nieuwe etappeoverwinning, terwijl Evans de late aanval van Fourmaux met slechts 7,5 seconden afhield, ondanks een hartverscheurende botsing met een rotswand.

"Wat een weekend," reflecteerde Ogier, wiens eerste triomf hier kwam tijdens de IRC-dagen van de Rallye Monte-Carlo in 2009.

"Ik weet niet waar ik moet beginnen, wat een weekend. Ik denk dat ik dit weekend mijn geluksster bij me heb gehad - mijn oom, die we een jaar geleden verloren. Ik weet zeker dat hij me alles gaf en deze is voor hem. Ik heb geen idee of dit nu mijn laatste [Rallye Monte-Carlo] is. Het zou een goede plek zijn om te stoppen."

Het drama reikte tot ver buiten de podiumstrijd, toen de verraderlijke omstandigheden van zondag verderop in het veld grote schade aanrichtten. Toyota's Sami Pajari en Takamoto Katsuta gleden allebei van de weg op de SS17, terwijl de M-Sport Ford Puma Rally1 van Grégoire Munster in de volgende etappe een soortgelijk lot onderging.

Achter Evans moest Ott Tänak van Hyundai op de laatste dag de vierde positie afstaan ​​aan Kalle Rovanperä van Toyota vanwege zijn eigen verkeerde inschatting van de banden. Het tweetal finishte slechts 4,7 seconden uit elkaar, en beide coureurs willen nu graag terugkomen op de Rally van Zweden van volgende maand als eerdere winnaars van de sneeuw- en ijswedstrijd.

Titelverdediger Thierry Neuville redde de zesde plaats na een tumultueuze gebeurtenis. Een combinatie van een kapotte ophanging door een vroege crash, een lekke band en een onverklaarbaar elektrisch probleem kostte hem meer dan vijf minuten, waardoor zijn hoop om de overwinning van vorig jaar te verdedigen, in duigen viel.

Josh McErlean van M-Sport Ford maakte indruk met een solide zevende plaats bij zijn debuut in de Rally1, terwijl Rally2-deelnemers Yohan Rossel, Nikolay Gryazin en Gus Greensmith de top 10 completeerden. Rossels uitstekende prestatie leverde hem een ​​vroege voorsprong op in het WRC2-kampioenschap.

Tekst en foto's: PR WRC
RSS News Feed
Uitslag (top 5)
1 [17]
S. Ogier 3:19:06,1
V. Landais
Toyota GR Yaris Rally1
2 [33]
E. Evans +0:18,5
S. Martin
Toyota GR Yaris Rally1
3 [16]
Adrien Fourmaux +0:26,0
A. Coria
Hyundai I20 N Rally1
4 [69]
Kalle Rovanperä +0:54,3
K. Halttunen
Toyota GR Yaris Rally1
5 [ 8]
O. Tänak +0:59,0
Martin Järveoja
Hyundai I20 N Rally1
Klik hier voor alle resultaten