De Rally van Wallonië kondigt zich aan als een strijd tussen generaties. Met maar liefst 11 WRC’s aan de start, een wagen van de nieuwe generatie met de Ford Fiesta R5 en enkele supersnelle Super 2000 wagens waaronder de ŠKODA Fabia S2000 van Freddy Loix en Johan Gitsels. Loix won vorig jaar deze wedstrijd met een WRC en neemt dit jaar deel met een Super 2000. Hij is dus ideaal geplaatst om een vergelijking te maken. “Dit is echt een wedstrijd op maat van de WRC’s” zegt Freddy Loix. “Mijn ambitie is om zoveel mogelijk punten te pakken en mijn voorsprong in het kampioenschap te vergroten. Voor één keer spreken de statistieken voor zich want nog nooit stond er een Super 2000 op het podium in Namen. Als ik zou zeggen dat ik daar verandering wil in brengen dan ben ik aan het bluffen. Ik ben realist en wil een zo goed mogelijk resultaat behalen. De rally van Wallonië is een lange wedstrijd en meerdere factoren spelen een rol in het eindresultaat. Eén factor is het weer. Als het even kan mag het voor mij regenen dit weekend. Dat zou mij goed uitkomen. Maar me vastpinnen op een resultaat doe ik niet.”
De rally van Wallonië is de enige wedstrijd op de kalender die gespreid is over drie dagen. “Ik hou van compacte rally’s maar een marathon zoals deze mag ook” zegt Johan Gitsels. “Je moet soms lang wachten tussen de verschillende klassementsritten maar anderzijds krijg je daar ook een prachtig parcours voor in de plaats. Zo’n lange rally weegt ook op een rijder en co-rijder en het wordt interessant om zien hoe de teams daar mee om zullen gaan. Vermoeidheid knaagt aan de alertheid en concentratie van een mens. Het uithoudingsvermogen van een team kan het verschil maken. Op het einde van een wedstrijd zijn dat allemaal interessante factoren die mogelijk een rol kunnen gaan spelen in het eindresultaat. Een andere interessante factor om in het oog te houden wordt het weer en de daaraan verbonden bandenkeuzes. Het wordt een boeiende rally. Zoveel is duidelijk!”