Na een scratch op de openingsproef van Vincent Verschueren, nam Gino Bux het commando in de openingsronde over. De Skoda-rijder moest op de 7de proef, Steenberg, Grégoire Munster laten passeren. De Hyundai-rijder bleef leider tot het ingaan van de slotronde. Daarin maakte Kris Princen, die in de namiddag op dreef kwam met zijn Citroën DS3 WRC, het verschil. De tweevoudige kampioen van België won voor de vierde keer de Sezoensrally, maar Grégoire Munster pakte de zege voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, want daarin kan Princen geen punten scoren met zijn WRC.
"Deze overwinning zag ik echt niet aankomen," bekende Kris Princen na de finish. "Ik mikte op een podiumplaats, maar na de eerste drie proeven vonden we een afstelling waarmee de Citroën minder agressief reageerde. Op het onverhard bleek de WRC heel snel en efficiënt. We hebben deze zege zeker niet cadeau gekregen. Ik heb heel hard aangevallen."
Grégoire Munster, tweede op 7"7, scoorde de maximale punten voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Met zijn Hyundai i20 Rally2 gaf de winnaar van de editie van 2021 alle BRC-deelnemers het nakijken.
"We hebben vandaag goed gewerkt. Deze ochtend had ik veel last van onderstuur in trage situaties. Het was ook nog maar de tweede wedstrijd in België op een droog parcours met de Hyundai i20 Rally2. We hebben de set-up verbeterd en we hebben ons naar de leiding geknokt, maar tegen de power van de WRC, die 80 pk meer heeft, waren we machteloos. Het is geen zege, maar we hebben wel ons potentieel getoond en ik geef me zeker nog niet gewonnen in de strijd voor de Belgische titel," verklaarde de 23-jarige Grégoire Munster.
De strijd voor de derde podiumplaats bleef razend spannend tot de finish. Vincent Verschueren begon met een voorsprong van 0"3 op Gino Bux aan de slotproef en hij stelde zijn podiumplaats veilig op 14"00 van de winnaar. "We hebben alles gegeven op de laatste proef, want ik wilde absoluut de derde plaats pakken," lachte Verschueren. "We hebben twee keer tijd verloren op de proef van Goolder, waar de bodem van onze Polo tegen de grond kwam omdat het onverhard te diep was uitgereden. Maar, ik ben blij met deze tweede plaats voor het kampioenschap. We deden weer mee voor de zege en dat was het belangrijkste. Deze podiumplaats geeft me zelfs meer voldoening dan de overwinning eerder dit jaar in Tielt."
Gino Bux was ontgoocheld dat hij naast het podium greep op 22"10. "Ik heb de startprocedure twee keer gemist, waardoor ik de motor liet stilvallen bij de start van de laatste proef. Een stomme fout die ons zeker een vijftal seconden en het podium kost. Nee, ik ben niet tevreden. Ik heb te veel kleine foutjes gemaakt. Er zat meer in," vertelde Bux, die tweede blijft in het kampioenschap.
Pieter-Jan Michiel Cracco stuurde zijn Hyundai i20 naar een Top 5, na een wedstrijd waarin hij heel wat progressie maakte op de maaskiezel. Hij besliste het duel met Maxime Potty in zijn Citroën C3 Rally2 in zijn voordeel in de slotfase van de wedstrijd.
Gunther Monnens bekroonde een bijzonder sterke wedstrijd voor eigen publiek met een prachtige zevende plaats algemeen en de zege in GT. "Het was ongetwijfeld de moeilijkste Sezoensrally die ik ooit gereden heb," vertelde Gunther. "Met een Porsche 991 GT3 op de maaskiezel rijden is al niet makkelijk, maar zeker niet wanneer de kiezel er zo droog bij ligt. Door de aanhoudende droogte was het stof weg, maar bleven enkel de rollende kiezelsteentjes over. Meer zat er zeker niet in met deze Porsche. Ik ben heel tevreden."
Zijn grote concurrent Cédric Cherain werd 8ste en tweede bij de GT's, maar wel op meer dan twee minuten van zijn rivaal. Jourdan Serderidis werd 9dde, als winnaar in de BRC Master Cup, voor de Oostenrijker Julian Wagner, de verrassende winnaar in de Stellantis Rally Cup voor Marijan Griebel. In de M Cup stond er geen maat op Franky Boulat, die won voor Patrick Diels en Kurt Braeckevelt.
Jonas Dewilde was de beste in het Junior BRC, na de opgave van Charles Munster, die na een koprol de transmissie van zijn Opel Corsa Rally4 brak. In Historic was Christophe De Leeuw de ganse dag dominant, maar in de laatste ronde verloor hij zes minuten door een elektrische panne. Daardoor ging de overwinning naar Dirk Deveux met zijn Ford Escort.
In de 2WD Trophy ging de overwinning naar de broers Hanegreefs uit Herk-de-Stad.