Foto: Ron Claus - Autosportnieuws.be
Vrijdagavond 20 en zaterdag 21 september werd in de regio Hellendoorn/Den Ham/Rijssen de Hellendoornrally verreden. Voor Harry Kleinjan uit Hoge Hexel een thuiswedstrijd. Reden dus om de schitterende Porsche 964 RSR van stal te halen en aan de start te brengen. Na de testwedstrijd in 2012 waren een sequentiële versnellingsbak, sperdifferentieel en goede schokbrekers gemonteerd. “We hebben dankzij onze nieuwe hoofdsponsor Brusse & Masselink de nodige aanpassingen door kunnen voeren en waren klaar voor een mooi evenement,” aldus Kleinjan.
Vrijdagavond rond acht uur ging de equipe van start. Op het programma stonden die avond zes proeven, de resterende tien zouden op zaterdag worden verreden. Kleinjan blikt terug: “Het begon niet goed. We reden de eerste twee proeven met een leeglopende band linksachter. Op de derde proef, een rondkoers, begaf vervolgens de bevestiging van de lampenbar het. Deze hing opeens voor de voorruit, waardoor ik in de fout ging op het wisselpunt. Ik kon de auto net op tijd op de handrem gooien en weer de juiste richting inschieten, maar helaas oordeelde de organisatie toch dat het tegengesteld rijden was. Dat mag niet, dus aan het eind van de avond werden we tot onze teleurstelling uit de wedstrijd gehaald. Ze boden ons wel de gelegenheid om op zaterdagmiddag aan de short rally deel te nemen. Die kans hebben we natuurlijk met beide handen aangegrepen.”
Zaterdagmiddag om 13.50 uur ging de equipe van start om de strijd aan te gaan op de zes proeven, drie verschillende, van de short rally. Na een voorzichtige start op de eerste proef nam Kleinjan snel de leiding in handen. Na drie proeven voerde hij het klassement aan met een voorsprong van 11 seconden. Toen stond industrieterreinproef Almelo voor de tweede keer op het programma. “We gingen van start, maar al aan het begin van de proef bleef mijn gas hangen toen ik op een haakse bocht afreed. We werden over een vangrail gelanceerd en belandden op de kop in een sloot. Dat was even schrikken, maar gelukkig konden Bart en ik er snel uitklimmen en hebben we er zelf – met uitzondering van wat blauwe plekken – niets aan over gehouden. Op dit moment inventariseren we de schade nog, maar we gaan ervan uit de auto weer snel opgebouwd te hebben.” Komende week wordt de auto volledig uitelkaar gehaald en worden de motor en carrosserie aan een grondige inspectie onderworpen. Mocht alles meevallen, dan zorgt het team ervoor dat de auto er binnen enkele weken weer tiptop bij staat.