Twee weken geleden was de teleurstelling groot toen van Deijne op advies van de dokter niet kon starten tijdens de Omloop van Vlaanderen. De blessure aan zijn hand was nog niet voldoende genezen om te belasten. Van Deijne liet het er niet bij zitten en trainde de afgelopen weken hard om klaar te zijn voor Hellendoorn. Met Kris Botson naast zich in de navigatorstoel stond van Deijne op vrijdagavond na een lange tijd weer aan de start van een rally. De proeven op vrijdagavond waren zwaar, maar van Deijne kwam steeds beter in zijn ritme en liet redelijke tijden noteren. De Hontec-Motorsport equipe finishte de eerste dag als 32ste algemeen en op een 3de plaats in de klasse A6.
Na een korte nachtrust stonden er op zaterdag nog 10 proeven op het programma. Vooral het vele onverhard was een aanslag op de hand van Kevin, maar de equipe wist het op een innovatieve manier op te lossen. Navigator Kris Botson schakelde tijdens de zware stukken onverhard en dat werkte prima. De echte snelheid zat er nog niet helemaal in, maar toch werden er steeds snellere tijden gereden. Op veel proeven was het verschil met van der Marel maar 3 seconden en op KP 11 was de equipe zelfs sneller dan de kersverse kampioen. Na 16 uitdagende proeven kwam de equipe dan ook als 3de in de klasse, 2de Fiësta en als 27ste algemeen aan de finish. Van Deijne was na afloop tevreden over zijn prestatie en gaat zich voorbereiden op een nieuwe ontmoeting met zijn Belgische concurrenten in de Ford Fiësta Sport Trophy tijdens de East Belgian Rally komend weekend.
Ford Fiësta Sport Trophy NL
Nederlandse Tijdens de Hellendoorn Rally werd de Nederlandse variant van de Ford Fiësta Sport Trophy gepresenteerd. In 2014 zal deze competitieve Cup ook de Nederlandse rallypaden aan gaan doen en hiermee is Nederland het 13de land waar deze Trophy georganiseerd wordt . In samenwerking met M-Sport heeft Hontec Motorsport en MCC Sport al een aantal Fiësta’s opgebouwd en niet zonder succes. Timo van der Marel werd kampioen in België en ook Kevin van Deijne pakte al een podiumplaats bij onze zuiderburen. De Ford Fiësta Sport Trophy is een relatief betaalbare klasse en interessant voor zowel jong talent als gevorderde rallycoureurs. In 2014 staan er voor de Nederlandse Trophy minimaal 7 evenementen op de kalender waaronder een aantal in België.
Kevin van Deijne: “We zijn tevreden met het resultaat in Hellendoorn. Het was zwaar, maar wel fantastisch om eindelijk weer eens aan de start van een rally te staan. We hadden voorafgaand aan de rally afgesproken dat als het echt niet zou gaan met mijn hand dat we dan zouden stoppen om zo niets te forceren, maar het ging vrij aardig. Ik had mijn wijsvinger aan mijn middelvinger vast gemaakt met tape en zo ging het schakelen vrij goed. Het was niet zozeer de pijn, maar meer het feit dat ik mijn hand de laatste tijd bijna niet gebruikt heb wat het lastig maakte. Vooral het sturen met een hand was op de onverharde stukken lastig, maar Kris (Botson) heeft op de moeilijke stukken geschakeld en dat ging eigenlijk best goed. We hebben lekker gereden en ik kwam op zaterdag steeds beter in mijn ritme. Timo (van der Marel) was te snel dit weekend, maar de tijden werden steeds beter. We waren op de proef op het industrieterrein zelfs even sneller dan Timo en konden tijdens een groot aantal proeven binnen 3 seconden blijven. Ik ben blij met het resultaat en kan me gaan opmaken voor de East Belgian Rally komend weekend. Ik ga de komende dagen veel trainen zodat de kracht in mijn hand weer terug gaat komen en dan moet het helemaal goed gaan komen.”
Uitslag 32ste Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
1. D. Kuipers / R. Buysmans Ford Fiësta WRC
2. P. van Merksteijn / E. Chevallier Citroën DS3 WRC
3. J. Swaanen / B. Degandt Citroën C4 WRC
27. K. van Deijne / K. Botson* Ford Fiësta R2
* 3de Klasse A6
Volgende Rally Kevin van Deijne: East Belgian Rally Sankt Vith (B) 27 – 28 september