De Hellendoornrally geldt als een van Nederlands grootste rallyklassiekers en wordt ook dit jaar op vrijdagavond en zaterdag verreden. In totaal heeft de organisatie 16 klassementsproeven uitgestippeld. Vorig jaar vielen Faes en Lekkerkerker uit door een kapotte hoofdschakelaar, dit jaar zinnen ze op revanche. Faes blikt vooruit: “We baalden vorig jaar enorm dat we op de zaterdagochtend niet van start konden gaan, we kwamen het wachtpark niet uit. Hopelijk kunnen we dit jaar alle klassementsproeven rijden De Hellendoornrally is een prachtige wedstrijd, vooral door het vele onverhard. Maar liefst een kwart van de rally wordt over zand verreden. Het startveld is om van te smullen, we kijken uit naar een uitdagend evenement.”
Dit jaar is de service, na een aantal jaren in Rijssen, weer als vanouds op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal. Ook wordt het nachtpark daar ingericht. Het podium bevindt zich in de Dorpsstraat in Hellendoorn, voor Restaurant De Kroon. Vrijdagavond om 19.01 uur rijdt startnummer 1 over het startpodium om te beginnen aan de zes proeven van die avond. Om 23.41 uur finisht de eerste deelnemer in het nachtpark op serviceterrein ’t Lochter. “De vrijdagavond is vaak de scherprechter. Veel rijders denken de wedstrijd op vrijdag te kunnen winnen en worden dan onaangenaam verrast. De juiste tactiek is volgens mij om pas op zaterdag de aanval in te zetten,” analyseert de ervaren rijder van het FABORY Rallyteam. Vrijdagavond belooft het sowieso spectaculair als vanouds te worden, met de onverharde proeven in het donker. Ook het weer speelt vaak een grote rol, met onverwachte regenbuien en glijpartijen.
Zaterdag start de eerste deelnemer om acht uur ’s morgens weer vanuit het wachtpark op industrieterrein ’t Lochter. Tien proeven later, om 20.00 uur, rijdt hij over het podium in de Dorpsstraat in Hellendoorn. Hij heeft er dan 487 kilometer, waarvan rond de 160 op snelheid, opzitten. “Uiteraard willen we ze goed mogelijk scoren, maar de finish is ook erg belangrijk. We liggen nu stevig tweede in het kampioenschap (ONRK), dat houden we graag zo. Voor ons, met slechts 30 punten voorsprong, ligt Bob de Jong met zijn Lancer WRC. Echter, er staan nog wat extra deelnemers aan de start die ook ingeschreven staan voor het ONRK. Deze mannen, die dit jaar weinig of niet in Nederland in actie zijn gekomen, kunnen ook punten voor ons wegkapen. Denk bijvoorbeeld aan Dennis Kuipers (Ford Fiësta WRC), of de andere klepper met een WRC... Of de snelle Ford Fiësta R2-coureur Timo van der Marel, die in Ieper als 16de algemeen eindigde. Zij zullen allen voor het hoogst haalbare eindresultaat gaan. Het wordt straks een ingewikkelde puzzel met de punten. Wij houden onze hoofden echter koel en gaan er vooral ook weer samen van genieten,” besluit Lekkerkerker.