Voor Harry Kleinjan waren de druiven echter behoorlijk zuur. Nadat hij op de vrijdagavond uit de wedstrijd gehaald was, kreeg de man uit Hoge Hexel het verzoek om deel te nemen aan de Shortrally. En dat deed hij met verve want samen met navigator Bart den Hartog ging Kleinjan op de helft van de shortrally aan de leiding. Op de vierde van zes proeven ging het echter mis. “Het gas van de Porsche bleef hangen”, meldde Kleinjan zondag aan RTV Oost. De tijd ontbrak hem om te reageren op het defect. De Porsche raakte de stalen barrieres die op de nieuwe proef in Almelo stonden. Kleinjan werd gelanceerd en schoot over de barrieres met een enorme dreun het water in. Gelukkig konden zowel Kleinjan als Den Hartog snel uit de auto gehaald worden zodat ze alleen een nat pak opliepen en een blauw oog voor Kleinjan zelf. “Harry is zaterdagavond al heel druk geweest om de auto te demonteren. De schade aan de Porsche lijkt mee te vallen”, wist Reconsales voorman Jan Nijhof.
Zelf had Nijhof, samen met Henk-Jan Elbert, een snaarstrakke Hellendoorn rally afgeleverd. De strijd met de vrijwel identieke BMW 1M Coupe van Wouter Ploeg was enerverend. “Dat ik Wouter op de Luttenberg proef niet bij zou kunnen houden wist ik van tevoren. Die proef ligt me niet op de een of andere manier”, keek Nijhof terug. In het vervolg van de vrijdagavond en de opening op zaterdag wisselden de twee spektakelmakers de snelste tijden in de Divisie 5 af. Tot Nijhof op de negende proef in een rookwolk terechtkwam die veroorzaakt was door de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel. “Ik zag helemaal niks meer. We hebben zelfs stil gestaan op de proef en dat doe je niet voor je lol”, aldus Nijhof. De achterstand op Ploeg werd daarmee bijna een halve minuut waarna Nijhof en Elbert besloten om het publiek in de resterende proeven te gaan vermaken en de strijd met Ploeg op een laag pitje kwam te staan. “Als ik de reacties op onze passages en ook op die van Wouter zie, dan kunnen we alleen maar tevreden zijn. De auto’s hebben alle drie geen klap verkeerd gegeven”, glunderde Nijhof na de finish in de sfeervolle Dorpsstraat van Hellendoorn.
Uiteindelijk werd de equipe Ploeg-van Koppen geklasseerd op een 12e plaats in de algemene rangschikking en was daarmee de beste tweewiel aangedreven auto. Nijhof en Elbert eindigden op plaats 15. Maar veel belangrijker voor Nijhof was de dubbele zege in de divisie 5 voor zijn auto’s. “Hier had ik vooraf alleen maar op durven hopen. Eerste en tweede in Divisie 5 is een prachtig resultaat voor ons”, aldus de coureur en preparateur uit Goor.