“Zonder de historische tradities uit het oog te verliezen zijn we op zoek gegaan naar de ideale mix van hoe rallysport anno 2015 beleeft moet worden, zowel door deelnemers als toeschouwers”, vertelt wedstrijdleider Radboud van Hoek. “De deelnemers kunnen alvast hun borst nat maken, want de rally zal er een stuk anders uitzien dan in 2014!”
Nationale primeur in ELE Rally
Wie dacht dat de overwinning in de ELE Rally van 2013 een one-shot van Bob de Jong was, bleek zich vorig jaar aardig te vergissen. De Nederlands rallykampioen van 2013 glorieerde ook in de 50e editie van de ELE Rally, waarin hij voor de tweede maal in successie regionale favorieten Erik van Loon en Jeroen Swaanen het nakijken gaf. Gaan Van Loon en Swaanen dit jaar de rollen omdraaien? De Jong heeft zijn deelname alvast bevestigd. Hij brengt in de 51e ELE Rally een primeur met het Nederlands debuut van het nieuwste rallywapen van Citroën; de Citroën DS3 R5. In de persoon van Michiel Becx heeft ook de eerste regionale uitdager zich inmiddels gemeld. De coureur uit Esbeek brengt een Ford Fiesta R5 aan de start.
Vernieuwd kampioenschap brengt nieuw elan
Het Nederlands rally kampioenschap gaat in 2015 terug naar de basis. Enkel Nederlandse wedstrijden, maar wel met de nodige noviteiten, zoals de zogenoemde ‘Power Stage’. Dit element is overgenomen uit het wereldkampioenschap rally en brengt met zich mee dat op de slotproef van de rally extra kampioenschapspunten te verdienen zijn. De top drie per klasse verdelen in totaal zes van deze extra punten. Dit zorgt niet alleen voor meer competitie onder de deelnemers, doordat op deze proef een extra tandje bijgezet wordt krijgt de toeschouwer gegarandeerd nóg meer spektakel te zien! De ELE Rally sluit zich daarbij aan bij de trend van het vernieuwen vanuit de basis. “Het organiseren van onze rally overstijgt al geruime tijd het niveau van de kaartleesrit uit de beginjaren. Je hebt te maken met de wensen van zowel rijders als publiek. Die hebben we dit jaar getracht te doen laten samensmelten”, legt Van Hoek uit. “De wedstrijd gaat terug naar de basis van veel rijden in korte tijd, maar er blijft plaats voor noviteiten. Een tipje van de sluier? 75% van de klassementsproeven zal anders zijn.”
Volop activiteiten in SchippersStop Rallydorp
Voor de vijftigste editie werd een nieuwe servicelocatie geïntroduceerd; SchippersStop in Veldhoven. In 2015 wordt de samenwerking verder geïntensiveerd. Het gehele rallycentrum zal bij SchippersStop in Veldhoven plaatsvinden; van het serviceterrein, de technische keuring van de rallybolides en de start- en finishceremonie tot aan het parc fermé. “In SchippersStop vonden we een partner met de ruimte, de match met autosport én het enthousiasme wat we zelf ook uitdragen!”, meent Van Hoek. “Reden te over om daar verder aan te bouwen”, vervolgt hij. Met de introductie van het SchippersStop Rallydorp zal de locatie dit jaar nog beter aansluiten bij de wensen van de incidentele rallybezoeker, met een mix van automobiliteit en gezinsactiviteiten.