Alle rally-elementen getrotseerd
Op vrijdag begon de ELE Rally in stijl. Regen en wind stelde de rijders direct voor een lastige bandenkeuze. Geholpen door zijn perfecte wagenbeheersing en opgebouwde wedstrijdritme, was het Jasper van den Heuvel die sterk aan de wedstrijd begon. Genavigeerd door Lisette Bakker pakte hij ruim 23 seconden voorsprong op Jeroen Swaanen. Piet van Hoof (Mitsubishi) volgde op bijna één minuut. Erik van Loon en Hein Verschuuren lagen toen al uit de wedstrijd. De motor begaf het op klassementsproef twee en het duo parkeerde de Subaru aan de kant. Door hard werken van de monteurs kon hij de zaterdagetappe wel weer starten volgens het ‘Superrally’ systeem, maar zijn kansen op een goed klassement waren verkeken.
Scratch in de achtertuin
De zaterdag begon opnieuw nat, waardoor de stroken onverhard veranderde in een glijbaan. Piet van Hoof opende verrassend als sterkste. “De scratch was heel bijzonder. Ik werd een handje geholpen door Jeroen, die de chicane open reed. Het mooie was dat we op één tiende bleven steken van een tweede scratch. Het was dus géén toevalstreffer!”, meent Van Hoof. Jeroen Swaanen ging direct het gevecht aan met Van den Heuvel. Een spel wat zich de hele dag zou voortzetten. Swaanen schampt een muurtje op Strijpse Kampen, maar dat heeft geen gevolgen. Hij brengt het verschil kort daarna terug tot 3,7 seconden en een geweldige climax lijkt aanstaande.
Beslissende fout
Inmiddels is de regen van de ochtend veranderd in prachtig zonnig rallyweer. De beslissing valt in deze fase van de wedstrijd. Niet op Strijpse Kampen, maar op de klassieke proef in Sint-Oedenrode gaat het fout voor Van den Heuvel. Hij doet zijn verhaal: “Ik remde te laat voor de eerste bocht, stom.. Toen ben ik eraf geschoten. Gelukkig achterstevoren, zodat het achterwiel eraf ging in plaats van het voorwiel.” Hij moest de proef uitrijden met een kapotte linker achterwielophanging. Net voordat Swaanen de kans kreeg om Van den Heuvel op snelheid te kloppen, was de beslissing al gevallen. Swaanen reed de wedstrijd vervolgens op ‘cruise-control’ uit. “Ik heb een hele leuke rally achter de rug. Het was fantastisch geregeld allemaal. Overal netjes op tijd, alles centraal; chapeau voor de organisatie, hebben ze goed gedaan!” vertelde Swaanen enthousiast.
Overige kampioenschappen
Ondanks zijn minste prestatie van het jaar, blijft Jasper van den Heuvel leider in het Nederlands Kampioenschap 2015. De maximale punten gingen naar Piet van Hoof. In de Nissan 350Z Rally Challenge was de winst voor Erwin Klippel, vóór Nuenenaar Stijn van Bree, een kopie van de stand in hun kampioenschap. Timo van der Marel bestuurde met de Opel Adam R2 de snelste auto met aandrijving op twee wielen. Tot slot won Michael Kamper de BMW 325i Challenge, zonder twijfel de meest ‘dwarse’ cup in de ELE Rally. Allen vierde op grootse wijze hun succes in het gezellige SchippersStop Rallydorp, waar deelnemers, toeschouwers en vrijwilligers gezamenlijk tot in de late uurtjes genoten van een zeer geslaagde 51e ELE Rally.