Gert Huzink verteld: “We hadden besloten het een tandje rustiger aan te doen na de heftige vierde etappe. Ons idee was het materiaal een beetje te sparen, want voorin gaat het zo vreselijk hard dat het gewoon wachten is op problemen voor de koplopers. Dat bleek een wijs besluit, want ook met een wat lagere snelheid kreeg het onderstel veel te verduren. Eigenlijk ging het helemaal naar wens in de duinen, ondanks dat we ingehaald werden door de strijdende Vick Versteijnen en Andrey Karginov. We hebben ons niet laten verleiden om ons in dat gevecht te mengen en we hebben mooi onze eigen snelheid gehouden.” De strategie van Huzink zorgde voor een 17e plaats vandaag, maar helemaal ongeschonden kwam de Renault C460 Hybride truck niet uit de strijd. Gert Huzink: “Tijdens de break, zo’n 100 kilometer voor de finish, zagen we dat we olie verloren en dat de voorste reactiestang was losgebroken. Daardoor kon de flens van de aandrijfas de carter pan lek slaan en dat veroorzaakte de olielekkage. Buiten de zone hebben we dat provisorisch gerepareerd en olie bijgevuld. Dat was echter geen ideale oplossing waardoor we het de laatste 100 kilometer nog wat rustiger aan moesten doen om de boel heel te houden. Dat betekende wat tijdverlies, maar daarmee hebben we wellicht nog veel meer tijdverlies weten te voorkomen.”
Pascal heeft het weer naar de zin
Pascal de Baar maakte na de schade van gisteren een prima dag door. Hij startte als 48e nadat hij gisteren enorm veel tijd verloor, maar de Renault C460 bleek vandaag weer helemaal de oude. De mannen van MKR hebben wonderen verricht, want er was best wat te sleutelen na de crash van gisteren. De top tien notering die Pascal in handen had komt inmiddels alweer in zicht, want hij wist in totaal maar liefst 29 plekken te stijgen in deze ene etappe. Dat zorgt voor een 19e plek, en daarmee lijkt de koers naar de top tien wederom haalbaar. Pascal: “Ik heb slecht geslapen en ik ben zo ongeveer elk uur even bij de truck wezen kijken. Echt drie minuten voor de start was hij klaar nadat Mario een proefritje had gemaakt. Ik moest als allerlaatste starten en ik wist dat de monteurs heel veel hersteld hadden. De truck had echt een behoorlijke klap gehad gisteren en de monteurs zeiden dat ik maar even rustig aan moest doen. Dan ga je toch wat anders van start. We zijn dan ook rustig begonnen, maar al snel kwam het vertrouwen terug en had ik het weer helemaal naar de zin. Het ontaarde in één grote inhaalrace en na verloop van tijd gingen we er weer vol voor. Vooral in de duinen ging het erg lekker en had ik het T-shirtje weer goed nat. De truck was gewoon als nieuw en dat is toch een ongelofelijke prestatie van de monteurs. Alles bij elkaar ben ik wel blij met de resultaten van vandaag, en nu is het op naar de eerste medaille! “, aldus Pascal de Baar.
Gert Huzink staat in het algemeen klassement nu op de 15e plaats. Pascal de Baar klom inmiddels weer op naar een 22e positie.