De beide heren konden ongedeerd uitstappen, maar de Citroën C2 R2 MAX raakte zwaar beschadigd. De monteurs van Hontec Motorsport zullen er alles aan doen om de auto op tijd klaar te hebben voor de Tank S Rally komende maand.
Vol goede moed vertrokken Jasper van Tienen en Christiaan van der Rijsen richting het circuit in de duinen voor de eerste afspraak op de Short Rally kalender dit jaar. Het circuit van Zandvoort was voor de gelegenheid omgetoverd tot rallyparcours met twee proeven die ieder drie maal verreden dienden te worden. Het koude weer en vooral de ijskoude wind zorgden ervoor dat de gevoelstemperatuur ver beneden nul uitkwam en dat maakte de bandenkeuze er niet gemakkelijker op.
Van Tienen en van der Rijsen kozen er voor de eerste boucle (2 kp’s) voor om op safe te gaan met de banden, maar dat pakte niet goed uit. De grip was verre van ideaal en de Citroën C2 R2 MAX gleed alle kanten op. Toch wist de equipe tijdens kp1 de snelste tijd in het Short Rally klassement te rijden. De tweede proef was er een met veel onverhard en hier verging het van Tienen en van der Rijsen al iets beter. Na een 3de tijd genoteerd te hebben ging de equipe uit Zeeland nog steeds aan de leiding.
Tijdens de service besloot het team om voor een band met een harde compound te kiezen en begon vol goede moed aan de 3de kp, maar na drie bochten was het over voor van Tienen. Op onverklaarbare wijze ging de Citroën C2 R2 MAX tijdens het oprijden van het binnenterrein ineens rechtsaf. De equipe raakte een hek en ging hard in de rondte. De voor en achterkant van de C2 raakte hierdoor zwaar beschadigd waardoor van Tienen de strijd moest staken. De beide heren kwamen er zonder kleerscheuren vanaf, maar de schade aan de auto was aanzienlijk. Na een kleine check-up door de hulpdiensten kon de auto richting het team worden geduwd en zat de eerste rally van het seizoen erop voor van Tienen. Het team van Hontec Motorsport zal de komende dagen hard aan het werk moeten om de Citroën C2 R2 MAX weer klaar te krijgen voor de Tank S Short Rally begin maart.
Jasper van Tienen: “Het was een wel erg korte rally zo. Het weekend begon al niet erg goed en de kou was een lastige factor. We hadden tijdens de eerste twee proeven voor een te veilige strategie gekozen waardoor de auto begon te glijden. We konden het tempo wel volgen, maar het ging niet zo lekker als we hadden gehoopt. De tweede proef ging redelijk goed, maar we kozen er toch voor om tijdens de service voor een andere compound te kiezen. Helaas bleek na drie bochten dat dit niet de juiste keuze was. We hebben de beelden bekeken en kunnen tot op dit moment nog niet verklaren waar het precies mis ging. Waarschijnlijk is het een combinatie geweest van de afstelling en de remdruk. Het is jammer want de auto is van de winter compleet nieuw opgebouwd en het subframe en de balk bij de motor hebben een aardige tik gehad. Technisch gezien lijkt er niets mis te zijn, maar aan het chassis moet behoorlijk gewerkt worden. We gaan ons nu richten op de Tank S Short Rally en hopen een week voor de rally nog even te kunnen testen met de auto.”