De deelname in Emmeloord had een drievoudig doel voor het OVD Groep Rallyteam en het serviceteam van Reconsales Autosport. Als eerste moesten de veranderingen aan de BMW 1M aan een grondige test onderworpen worden, ten tweede wilde het team ritme opdoen voor de komende internationale wedstrijden en als derde wilde men de nieuwe uitdossing van de Beierse achterwielaandrijver in eigen land laten zien. Maar al na de eerste klassementsproef van de vijf proeven tellende shortrally kwam de ambitie van het duo bovendrijven toen een snelste tijd op de klokken kwam. Op alle vijf de proeven werd de snelste tijd genoteerd wat een voorsprong van bijna een volle minuut op de equipe Ochse/Bosscha opleverde aan de finish. Even zo interessant was het feit dat de tijden van de drie laatste proeven in vergelijking met de deelnemers aan de Tank S Rally goed bleken voor twee tweede plaatsen en een scratch. “Door te drukke werkzaamheden konden wij niet mee doen aan de Tank S Rally zelf en hebben we moeten kiezen voor de shortrally. De tijden die we gereden hebben betekenen dat we goed bezig waren en dat geeft veel vertrouwen voor ons Belgisch programma in april”, vond een dolblije Ploeg. Hij toonde zich ook blij met de aanpassingen die de 1M Coupe tijdens de winterstop heeft gekregen: “Het nieuwe fly by wire systeem waardoor ik de koppeling niet meer hoef te gebruiken bij het terugschakelen werkte uitstekend. En ook de veranderingen aan de remmen werkten perfect. Het voelde steviger aan en daardoor kunnen we later remmen maar dit vertrouwen moet je langzaam opbouwen. Er valt wat dat betreft nog meer winst te behalen.”
Ook navigator Harm van Koppen genoot met volle teugen van zijn eerste algemene zege. “Vijf proeven was wel wat weinig want het smaakte naar meer. We vonden het jammer dat de shortrally afgelopen was want we begonnen net lekker warm te draaien”, grapte hij.
Aanvankelijk was het de bedoeling om de Tank S Shortrally te gebruiken als opwarmer en test voor de 1000 Migla rally in Italië. Dat plan gaat niet door en in de plaats van de Italiaanse wegen rondom het Gardameer kiezen Ploeg en Van Koppen voor de kronkelige Belgische wegen rondom Tielt tijdens de TAC Rally op 12 april aanstaande. “Door niet meer de bekende rally’s in Nederland te rijden maar nieuwe rally’s in het buitenland, zullen wij ons verder blijven ontwikkelen. Dit hebben we vorig jaar al gemerkt door onder anderen de WK wedstrijd in Duitsland te rijden. We hebben daar ontzettend veel geleerd en is onze samenwerking verder verbeterd waardoor we nog sneller zijn geworden. Deze lijn willen we voortzetten dit jaar. Dit jaar komt het accent voor ons op België te liggen”, aldus Ploeg.
Uitslag Tank S Shortrally, Emmeloord
1. Wouter Ploeg/Harm van Koppen (NL; BMW 1M Coupe) 29:07,8
2. Ruurd Ochse/Jan-Albert Bosscha (NL; Honda Civic Type R R3) +55,7
3. Mark Brands/Roy Vincentie (NL; Opel Kadett GT/E) +2:07,2