Vanaf vrijdagavond 19 uur werkt het peloton een lus rond Francorchamps af, een lus die twee keer zal moeten worden afgelegd. We mogen dus gerust spreken van een terugkeer van de rallysport naar deze wereldbekende plek. “Ik wil de nieuwe directie van het circuit bedanken, want zij waren onmiddellijk enthousiast toen we ons project voorstelden en stonden er helemaal voor open”, benadrukt Christian Jupsin, directeur van DG Sport. “In een – recent – verleden hadden we al eens een poging gewaagd, maar toen met minder succes…”
De eerste chronorit, zo een tiental kilometer lang, wordt binnen de muren van het circuit uitgetekend en zal heel wat stukken van de eigenlijke omloop gebruiken, waaronder ook de Raidillon. De toeschouwers krijgen de keuzen uit heel wat plaatsen om de deelnemers in actie te zien, en zeker de hoofdtribune zou nogal gegeerd kunnen zijn. De tweede proef, al meteen 26 kilometer lang, wordt niet de makkelijkste. De start wordt gegeven in de zoning van Ster, waarna het na een doortocht over het ‘nieuwe stuk’ richting Stavelot gaat, voor een onuitgegeven stuk van het parcours: “De finish wordt uitgetekend in Moulin-du-Ruy, na een doortocht langs Andrimont”, stelt wedstrijddirecteur Robert Vandevorst. “Met dit tweede technische en bochtige gedeelte vlak na de snelle bochten van het circuit is dit een KP met twee gezichten, een proef die het kaf van het koren zal scheiden!”
Na deze openingsritten bestaat het parcours op zaterdag 18 maart uit een lus van vier chronoritten, een lus die drie keer zal worden afgewerkt. De proef van Wanne, heel populair dit jaar, wordt behouden, net zoals de Clémentine. Daar zal over de drie doortochten wel één en ander veranderen. De twee andere proeven – Trois-Ponts en Stoumont – worden op nationaal niveau dan weer voor het eerst gebruikt, waarbij zelfs de meest ervaren rijders voor verrassingen kunnen komen te staan. Het zou wel eens fout kunnen zijn te denken dat men alle mogelijke ‘combinaties’ van de wegen uit de streek kent…
De Spa Rally 2017 wordt dus verreden in het teken van de vernieuwing. Toch blijft de wedstrijd ook trouw aan de filosofie die tijdens de twee vorige edities ook heerste: “Met 210 kilometer tegen de klok zijn de zestien proeven uitgetekend op een natuurlijk en selectief parcours, waar het rijtalent de rijders zal toelaten het verschil te maken”, vat men samen bij DG Sport.