Eerder dit jaar moest Souman in de Vechtdal Rally de strijd staken met motorische problemen. Dit was de start van een langdurig proces om de juiste onderdelen te verkrijgen om de noodzakelijke reparaties te verrichten. Waar dit aanvankelijk nog vlot leek te gaan moest er toch een streep door eerst de GTC Rally en later ook de Hellendoorn Rally gezet worden. Een bittere pil voor Souman die dit jaar zijn zinnen had gezet op de Nederlandse Rallytitel in de RC3 klasse.
Vol goede moed vertrok Souman op zaterdagavond voor de eerste vier proeven op de verraderlijke Twentse wegen. Die bleken dermate verraderlijk dat verschillende rivalen van Souman van de weg raakten en de organisatie zich genoodzaakt zag om twee van de vier proeven te annuleren. Voor Souman bleek dit echter een geluk bij een ongeluk. Hoewel hij zijn Fiesta keurig op de weg hield, sputterde deze wederom tegen. Hij had te weinig koppelingdruk en een slippende koppeling waardoor de auto in de hoge toeren begon te stotteren en snelheid verloor. “Bij het uitaccelereren merk je het al en ook op hoge snelheid valt hij terug” aldus een teleurgestelde Souman na de openingsavond.
Doordat de eerste avond danig ingekort was viel het tijdverlies nog enigszins mee en haalde Souman in elk geval het broodnodige servicepark. Op zondagochtend werd daar de koppeling onder handen genomen en meer op druk gezet wat het probleem niet volledig wegnam, maar wel aanzienlijk verbeterde. Hoewel het probleem op zondagochtend tijdens de eerste lus van vier proeven nog opspeelde ging het gedurende de dag steeds beter. Dit uitte zich ook in de tijden. Souman noteerde steeds vaker top drie tijden in zijn klasse en hoewel hij niet het hele weekend op 100% kon rijden slaagde hij er uiteindelijk toch in als vierde in zijn klasse te finishen.
Zo sluit Souman een moeizaam seizoen toch positief af en vindt hij voldoende aanknopingspunten om met vertrouwen vooruit te kijken. “Vandaag hebben we goed kunnen rijden, dat geeft een goed gevoel. We gaan nu de winterstop in waarin we de auto helemaal op punt gaan zetten zodat hij klaar staat voor volgend jaar. Het is de bedoeling om dan weer het Nederlands kampioenschap te rijden aangevuld met een aantal buitenlandse wedstrijden. We gaan in Duitsland een aantal ‘Rallye 70’ wedstrijden rijden. Dat vullen we nog aan met enkele Belgische wedstrijden en misschien wel weer een tripje naar Spanje voor de Lloret de Mar rally zodat we goed in het wedstrijdritme blijven, daar ontbrak het dit jaar door alle technische problemen aan.”