Als een paar dagen op rij wil het maar niet lukken bij Hans Stacey. Als het geen klapband is, zijn het aanlopende remmen of een kapotte schokbreker, zoals in de negende etappe. De pech achtervolgt Stacey dusdanig, dat hij aan zichzelf begint te twijfelen. “Ik begrijp het niet en ik weet niet waar ik het moet zoeken. Dat is minstens zo frustrerend als de hele dag op halve kracht moeten rijden. Het was zo’n mooie, zware proef. Ik heb me zitten verbijten. Op een pittig stuk dacht ik: ‘hier had ik in z’n acht overheen moeten vliegen, in plaats van in z’n vijf hobbelen’. Serieus doorrijden ging echt niet.”
Het ging mis op zo’n 40 kilometer in de special, een lus door de duinen bij Belèn. Stacey en zijn crew waren goed op weg en hadden twee Kamazzen en teamgenoot Peter Versluis bijna ingehaald. “Maar toen brak de schokbreker rechtsachter af en die sloeg door de band. We hadden pas in de gaten dat dat het was, toen we net met veel moeite - in de hitte en het zachte zand - de band hadden gewisseld.”
Een poging om de schokbreker te wisselen, mislukte doordat ze de bout niet los kregen. “Toen hebben we het met spanbanden vastgezet,” verhaalt Stacey. “Daar konden we in elk geval mee rijden, maar niet ideaal. Grote gaten, bochten die ik anders op 100 kilometer per uur zou nemen: dat ging allemaal niet. Het weer rijdend krijgen kostte drie kwartier, maar het niet kunnen doorrijden kostte ook weer tijd.”
Stacey realiseerde zich dat de kans om op het podium te komen klein is nu. “Een uur maak je niet goed,” weet hij. “Dan moet er voor je al van alles gebeuren. Zeg nooit nooit, maar ik ga ervan uit dat een topklassering me vandaag door de neus is geboord.”
De top 5 is echter nog niet uit beeld en Peter Versluis heeft nog wel kans op het podium. Hij verloor weliswaar drie kwartier in de duinen en zakte naar de vijfde plaats, maar op slechts acht minuten van de nummer 3. Marcel Huigevoort verleende assistentie bij Stacey en bleef de rest van de dag achter zijn kopman rijden. Dat leverde hem toch nog een veertiende plaats op in zowel de etappe als het klassement.