“Eindelijk,” verzuchtte Roald na afloop. “Eindelijk hebben we de finish weer eens gehaald. Daarbij hebben we gewoon lekker gereden. We hebben niets geforceerd. Met de jongens helemaal vooraan kunnen we met deze auto niet meekomen, die auto’s zijn zoveel verder doorontwikkeld. Alles kwam nu weer samen. We hebben gemerkt dat deze auto veel beter rijdt op Frans rubber, dat geeft veel meer vertrouwen. Daarnaast is het weer als vanouds in de auto met Chris opnieuw weer naast me. Blijkbaar werkt dat goed voor mij.”
Tijdens de wedstrijd bleef het team werken aan de setup van de auto. Zo werd tijdens de servicebeurten de demping steeds beter afgesteld en maakte het diverse andere kleine aanpassingen. “De auto reageerde daar goed op. Daar kunnen we straks in de Vechtdalrally en later de GTC Rally, veel profijt van hebben. Eigenlijk kijk ik met dit resultaat nu al uit naar die twee wedstrijden,” laat Roald optekenen.
Regelmatig waren Roald en Christiaan in de top-10 te vinden bij de tijden van de klassementsproeven. “Hoewel onze R5 niet de allersnelste R5 is, mogen we tot de conclusie komen dat er nog meer potentie in de auto zit. Vooral op het onverhard kunnen we nog wat stappen maken. Dat heeft vooral ook met mijn rijstijl op deze ondergrond te maken,” laat Roald weten. “Er is dus nog wat werk aan de winkel, maar we zijn zeer tevreden met het resultaat tot nu toe.”
Het was voor de deelnemers een zware wedstrijd. Zo’n 20% van het parcours was op onverhard uitgezet. Doordat het droog was, lag het er op veel plekken erg los en mul bij. “Dat betekent dat het stuur alle kanten op kan slaan. Ik heb er best wel wat spierpijn aan overgehouden,” zegt Roald. Het was niet alleen voor de rijders zwaar, ook de auto kreeg het nodige te verduren. “Onze versnellingsbak ging stuk, we hadden op een gegeven moment geen derde versnelling meer. Gelukkig konden we hiermee verder rijden en hebben we wat voorzichtiger moeten schakelen en wat moeten spelen met de koppeling.”
De volgende wedstrijd van het team is de Vechtdalrally. Die wordt op zaterdag 15 juni op de wegen rondom Hardenberg verreden. Daar liggen 126 wedstrijdkilometers op de deelnemers te wachten.