“We hebben vorig jaar veel geleerd in de Ford Fiesta R5 en dit jaar willen we in het Open Nederlands Rally Kampioenschap strijden om een podiumplaats. Daarom hebben we besloten om over te stappen naar de Skoda Fabia R5, een auto die volgens ons de concurrentie de afgelopen jaren het nakijken gaf. De ELE Rally geldt als mijn thuiswedstrijd en natuurlijk ga ik voor niet minder dan een plek in de top-3. De concurrentie is groot in deze klasse, maar we hebben de afgelopen wedstrijden veel geleerd over de afstellingen van deze auto,” vertelt Kevin van Deijne. “Samen met de progressie die ikzelf in deze auto heb gemaakt moet een podiumplaats er zeker inzitten.”
De voltallige Nederlandse rallytop zal acte de présence geven in de ELE Rally. “Het zal een zware strijd worden,” blikt Kevin vooruit. “Dat maakt een goed resultaat alleen maar mooier. Vorig jaar hebben we in de Fiesta R5 de derde plaats weten te behalen. Daarbij hebben we toch een aantal gekende namen achter ons weten te laten. De auto verkeert, mede dankzij de oliën en koelvloeistoffen van onze partner Kroon Oil, in een topconditie. Tot op heden heeft de auto het op geen enkel moment laten afweten. Natuurlijk kijken we de auto de komende tijd weer helemaal na om echt niets aan het toeval over te laten. We hopen dit jaar de concurrentie en liefst nog wat meer dan vorig jaar, achter ons te laten,” vertelt Kevin.
De wedstrijd is lang en zwaar. De deelnemers krijgen 186 kilometers, verdeeld over 16 klassementsproeven, voorgeschoteld. Op vrijdagavond om ongeveer 19:00u gaat de wedstrijd van start en wordt de dag rond 01:00u afgesloten. Op zaterdagmorgen rond 11:34u zal het gaspedaal weer flink worden ingetrapt en komt de eerste deelnemer rond 22:04u over hete finishpodium in het centrum van Son en Breugel.
“Het wordt een lange en zware wedstrijd,” blikt Kevin vooruit. “We krijgen voor het eerst te maken met een flink stuk onverharde ondergrond, in totaal iets meer dan 35 kilometer. We zullen daar tijdens de verkenningen goed rekening mee moeten houden. De communicatie met de servicecrew is hierbij van groot belang. Zij moeten precies weten wanneer zij de Skoda hiervoor moeten afstellen en welke banden er gemonteerd moeten worden. Daarom is de rallysport echt een teamsport,” laat Kevin weten. “Dat geldt ook voor de samenwerking met onze partner Kroon Oil. De auto moet onder alle omstandigheden optimaal presteren en daarvoor vertrouwen we op hun expertise. Een overwinning van mij is daarom een overwinning voor het hele team!”