De Fransman moest maximaal scoren om zijn kansen voor een zevende opeenvolgende wereldtitel open te houden. Hij profiteerde van de pech van klassementsleider Ott Tänak en een ongeluk dat zaterdag Thierry Neuville waardevolle minuten kostte. Door drie extra bonuspunten te verzamelen in de laatste Power Stage, gaat Ogier nu naar de resterende drie rondes van het kampioenschap met nog 17 punten achter de leidende Tänak.
Esapekka Lappi was vanaf het begin van de gravelfase in gevecht met zijn uiteindelijk triomferende teamgenoot. De Fin leidde van etappes drie tot en met 11, verzekerde drie etappewinningen en leverde ondanks een excursie en een spin een indrukwekkende prestatie om de Franse fabrikant een eerste één-twee finish te geven, aangezien Kris Meeke en Mads Østberg voor het laatst in 2015 in Argentinië zegevierden met een paar DS3 WRC's.
De 34,7 seconden overwinning was het 47ste WRC succes voor Ogier en de eerste sinds Mexico in het begin van maart van dit jaar.
De opgetogen Fransman zei: “Dit was het plan voor het weekend. Het was echt nodig. Het was onze enige kans om terug te komen in het kampioenschap. Het was hier erg ruw. Op sommige plaatsen was het een beetje een loterij. We hadden alle pech in Duitsland. Ik ben blij voor het team. Goede motivatie Het was goed dit weekend, maar we hebben nog veel dingen te doen voor de rest van het seizoen. ”
De laatste ochtend ontwikkelde zich tot een optocht waarbij de drie titelkandidaten hun banden spaarden voor een laatste push in de Power Stage.
Andreas Mikkelsen van Hyundai Shell Mobis World Rally Team leverde cruciale punten voor de Koreaanse fabrikant met een derde overall. De Noor claimde drie etappewinningen in zijn i20 en was gemakkelijk de beste van de rest van het veld achter het Citroën-duo.
De kans van het M-Sport Ford World Rally Team voor Teemu Suninen voor het podium verdween op de laatste ochtend, maar de Fin wist wel voor de tweede keer op rij de vierde plaats in Turkije te behalen.
De vijfde plaats algemeen voor Spanjaard Dani Sordo bezorgde Hyundai cruciale punten voor het constructeurskampioenschap en stelde het team in staat 19 punten vrij te komen van het Toyota Gazoo Racing World Rally Team. De Toyota's van zowel Jari-Matti Latvala als Kris Meeke bereikten de finish als zesde en zevende in het algemeen klassement. Latvala won drie etappes en Meeke één.
Thierry Neuville bewaarde zijn banden op de laatste ochtend om vol te gaan voor de Power Stage-overwinning en de Belg verzamelde vier bonuspunten om aan zijn achtste overall toe te voegen. Een ongeluk op zaterdagochtend verziekte mogelijk zijn titeldroom voor een ander seizoen.