De GTC Rally is een van de meest uitdagende rally’s op de Nederlandse kalender. De proeven rondom Achtmaal zijn technisch, snel, gevarieerd en slingerend. De smalle bochtencombinaties die de deelnemers hier voor hun kiezen krijgen doen haast Belgisch aan en vind je bijna nergens anders in Nederland. Doordat de GTC Rally aan het begin van de zomer verreden wordt speelt het weer ook vaak een belangrijke rol. Vorig jaar werd de wedstrijd in de verzengende hitte verreden, dit jaar laat de Nederlandse zomer zich van haar andere kant zien en teisteren felle regenbuien het rallygebied. Zoals al vaker dit jaar noopt het de organisatie van de wedstrijd tot het schrappen van de meeste onverharde secties die meer op modderpoelen leken dan wegen.
Het schrappen van de onverharde secties maakt de proeven nog sneller dan ze al waren, wat niet in het voordeel is van Souman. Met zijn Fiesta bindt hij de strijd aan met een heel contingent Renault Clio’s, een auto die qua topsnelheid een streepje voor heeft op de Ford. Op de bochtige industrieterreinproef kan Souman vooraan meedoen maar op de snellere buitenproeven is het lastig om een vuist te maken. De rallysport draait echter niet alleen om pure snelheid maar ook om ‘overleven’. Hier kan Souman zijn voordeel mee doen. Waar een aantal concurrenten in de fout gaan in de moeilijke omstandigheden houdt Souman het hoofd koel. Hij stuurt zijn Fiesta kundig en veilig naar de finish en kan zo toch een top vijf positie bemachtigen.
Met dit resultaat haalt hij weer belangrijke punten voor het Nederlands Kampioenschap waar Souman momenteel de tweede plaats in zijn klasse bezet.
Na een druk voorjaar heeft de Nederlandse rallysport een zomerstop. De volgende wedstrijd staat over twee maanden gepland. Op 20 en 21 september trekken Souman, Alons en hun rivalen richting Hellendoorn voor de Hellendoorn Rally, een van de hoogtepunten van het Nederlandse rallyseizoen.
Paul Souman zei:
“Er zat dit weekend niet meer in. We hebben op zich prima gereden, vooral de technische proef op het industrieterrein zaten we er goed bij maar op de snellere proeven komen we topsnelheid tekort ten opzichte van de Renaults.”