“Schitterende proeven,” begint Martin Menzing. “Het zijn eigenlijk de oude proeven van het WRC in de wijnstreek rond de Moezel. Met een overzichtelijk serviceterrein en een goede organisatie was het eigenlijk een mini-WK,” blikt Martin terug. “Met proevennamen als Grafschaft en Mittelmosel komen de herinneringen aan deze iconische tijden weer boven drijven.”
Het team begon op vrijdagmiddag voortvarend aan de wedstrijd. Ernst Kranenburg en zijn navigator Wout de Klerk gingen van start met nummer 65 op de deuren. Zij wisten zich al snel naar voren op te werken om de vrijdagavond op plaats 45 af te sluiten. Martin Menzing, geflankeerd door Bart van Heun, kreeg startnummer 66 toegewezen. Zij sloten de vrijdagavond op plaats 48 af.
Op zaterdag zetten Ernst en Wout hun opmars voort en na tien klassementsproeven stond de equipe op een keurige 41e plaats. Martin Menzing en Bart bleven rond de 50e plek schommelen. Beide equipes kregen pech met hun aandrijfassen. Bij Ernst en Wout brak die zelfs twee keer, waarna de wedstrijd voor hen over was. “Gek genoeg braken we allebei een aandrijfas op dezelfde plek in dezelfde proef. Dit konden we gelukkig tijdens de service oplossen, maar bij Ernst brak daarna de aandrijfas nogmaals en waren hij en Wout helaas klaar.”
Ondanks de opgave van Ernst en Wout en het grote tijdsverlies voor Martin en Bart, kijkt het team tevreden terug. “Geweldige proeven zijn het,” vertelt Martin. “De goede organisatie, de fijne omgeving en de mooie proeven, maken het echt een belevenis! Tot het moment van uitvallen waren Ernst en Wout de snelste in hun klasse, nog voor een Adam R2. Dat is toch een hele mooie prestatie.”
Voor het team is nu de zomerstop aangebroken. De auto’s worden weer geprepareerd en zullen in september weer van stal gehaald worden. Dan staat de Rallye Critérium Jean-Louis Dumont op het programma. Deze Belgische wedstrijd wordt op 17 en 18 september verreden.