Nieuws

Hans Weijs jr geeft visitekaartje af in Hellendoorn

Als gastrijder van Imex Racing verbaasde Hans Weijs junior alles en iedereen tijdens de 34e Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Zonder wedstrijdritme of serieuze ervaring in de Ford Fiesta R5 van zijn eigen Hans Weijs Motorsport noteerde de 28-jarige coureur uit Elst vanaf de eerste meter toptijden. En daar hield de verbazing nog niet op: zaterdagavond stonden Hans en zijn Belgische navigator Kris Botson vanuit het niets op het podium om de derde plaats te vieren

In 2011 vormde de Nederland Rally het decor voor zijn laatste optreden in Nederland, toen hij in de Ford Focus WRC van Erik van Loon de glijpartij rondom Barneveld won. Vrijdagavond kreeg de jonge ondernemer uit Elst vergelijkbaar listige omstandigheden voorgeschoteld in zijn eerste wedstrijdmeters in de Ford Fiesta R5: regen, spekglad asfalt en zandpaden die meer weg hadden van modderbaden.
 
“Een lastig begin? Nee joh, ik heb ontzettend zitten genieten. En ik stond nog op de verkeerde banden ook: slicks. Ik ben rustig gestart, maar kon al snel het tempo opschroeven. Zo’n Fiesta is een geweldige auto. Wát een grip en wat ga je er gemakkelijk hard mee”, meldt de coureur enthousiast. Het gevolg was dat Hans zich meteen in de top 3 meldde en direct de andere rijders met een R5-rallywagen op flinke achterstand reed.
 
Gezellig kletsen
Ook een tijdstraf van 10 seconden op de openingsavond bracht de derde plaats niet aan het wankelen. Een berisping voor te laat uitklokten. “Ik stond bij de hergroepering gezellig bij te kletsen met de andere rijders en was de tijd vergeten. Kris kon me niet vinden en dus waren we te laat”, legt Hans uit met een glimlach.
 
Vanaf de eerste klassementsproef op zaterdag ging de Imex Racing-equipe verder waar het gebleven was: het noteren van snelste tijden in de R5-categorie en het consolideren van podiumplek. Halverwege de dag opende Erik van Loon echter de aanval in zijn zeer potente Subaru S14 WRC. “En een WRC is in de basis altijd sneller dan een R5”, schetst de Imex-coureur de verhoudingen.
 
Het resulteerde in een thrillerachtige ontknoping op de laatste vijf proeven. “Ik was vooral huiverig voor de proef bij Markelo met z’n lange rechte stukken.” Concurrent Van Loon pakte 14 seconden terug, maar Hans herwon op de tussenliggende klassementsproeven de nodige seconden. Het resulteerde in een voorsprong van 7,5 seconden voor de start van de laatste proef bij Ypelo.
 
Visitekaartje afgeven
“Ik besloot hetzelfde tempo aan te houden als de eerste rondgang, want Erik (Van Loon, red.) zou 12 seconden sneller zou moeten zijn dan de eerste keer en dat leek me een hele opgave.” Hans kreeg gelijk en sloeg met zijn slimme slotakkoord de aanval definitief af: een schitterde derde plaats was een feit, waarmee Hans aantoonde dat je met een Ford Fiesta R5 mee kan doen om de hoofdprijzen. “Ik ben in het diepe gesprongen om te laten zien hoe goed en betrouwbaar de Fiesta is. En natuurlijk wil ik ook een visitekaartje afgeven voor mijn eigen bedrijf”, benadrukt Hans.
 
Het succes werd mede mogelijk gemaakt door Imex Racing en haar sponsoren Aspiris BV, Profclean, Metaalhandel Pruymboom, Duurzaamgroep Eindhoven BV, Capi Europe, Van Vliet Transport, Piet Hoevenaars beletteringen, Power to the People en Imex. “Zonder hun steun en die van mijn eigen sponsoren Cobra Suspension, Unica Schutte ICT, Gacon, Michelin, KAN reclame, Hans Weijs Autoservice en OSP Zakelijke Catering was dit nooit gelukt. Ontzettend bedankt voor de steun”, besluit de revelatie van de Hellendoorn Rally

RSS News Feed