Nieuws

Top 10 voor v/d Marel in Hellendoorn

Timo van der Marel en navigatrice Rebecca Smart hebben in de dit weekend verreden Hellendoornrally hun fraaie tweede plaats in het Nederlands Rallykampioenschap verder verstevigd. Hun Opel Adam 'did not miss a beat' zoals in alle voorgaande 5 rally's dit seizoen ook al het geval was.

De Hellendoornrally kenmerkte zich dit jaar door gladde asfaltwegen en moeilijk begaanbare onverharde paden. Desondanks wisten Timo en Rebecca de 9e plaats in het algemeen klassement in de wacht te slepen met hun Opel Adam R2. Ook waren zij de hoogst geklasseerde equipe met een tweewielaangedreven auto. De rally bestond dit jaar uit 16 klassementsproeven met een totale lengte van 187 kilometer.

Vrijdagavond
De Hellendoornrally staat er om bekend dat al op vrijdagavond de kaarten worden geschud. Dit jaar waren de omstandigheden extra moeilijk door de gladde wegen en de slechte onverharde paden. Bovendien werden de zes klassementsproeven nagenoeg in het donker verreden, bijna een unicum in de hedendaagse rallysport.
Timo van der Marel: "Vrijdagavond was het behoorlijk tricky. Vooral op de zandpaden was het een modderballet en dan ben je met een tweewielaandrijver behoorlijk in het nadeel. Het belangrijkste was vooral om uit de problemen te blijven en geen fouten te maken. Daarin zijn wij geslaagd en hebben wij de schade ten opzichte van de vierwielaangedreven turbomachines weten te beperken. Al kwamen we wel veel tractie tekort. Desondanks waren we niet ontevreden over de tussentijdse 11e plaats met 66 gestarte auto's."

Zaterdag
Voor de 10 klassementsproeven op zaterdag besloten Timo en Rebecca vol in de aanval te gaan. De hemelsluizen waren weer gesloten, maar de wegen waren desondanks nog glad en verraderlijk. De bandenkeuze bleek moeilijk, maar het team bleek de juiste banden – intermediates - te hebben gekozen waardoor Van der Marel volle bak kon gaan met de Opel Adam.
Rebecca Smart: "Door de goede bandenkeuze en onze alles-of-niets rijstijl konden we steeds meer inlopen op de Clio R3 van Jan de Winkel, die tot dat moment snelste tweewielaandrijver was. En dat was voor ons één van onze doelstellingen: snelste tweewielaangedreven auto."

Voor de laatste klassementsproef was het verschil met de Renault Clio nog maar zo'n 2,5 seconden in het nadeel van de Opel-equipe, die weer opgejaagd werd door Wouter Ploeg. De BMW M1 had een achterstand van slechts 0,7 seconde op de Adam.
De laatste proef heeft de Opel Adam equipe alles op alles gezet, wat resulteerde in een paar warme momentjes waarbij de bomen wel erg dichtbij kwamen. Uiteindelijk werd een supertijd gerealiseerd waardoor De Winkel in de eindrangschikking werd gepasseerd en Ploeg verder op achterstand werd gezet.

Van der Marel aan de finish: "We hebben één van de leukste gevechten sinds lange tijd gehad en Rebecca en ik hebben er hard voor moeten knokken, maar we hebben onze 2e plaatst in het NK kunnen uitbouwen en we kijken uit naar de GTC Rally in Etten-Leur. Het was voor ons een super resultaat en de Adam heeft zijn betrouwbaarheid weer eens bewezen, evenals zijn sportieve kwaliteiten. En dat komt vooral door de uitstekende preparatie door MCC Sport."

Standen en uitslagen
Van der Marel-Smart hebben met de Adam wederom de klasse gewonnen en zijn nu al officieus RC4-kampioen. Daarnaast waren zij de hoogst gekwalificeerde tweewielaangedreven auto en zijn ze op de 9e plaats in het algemeen klassement geëindigd.


Einduitslag 34ste Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
1. Kuipers-Buysmans Ford Fiesta WRC 1.37.53,2
2. Ten Brinke-Colsoul Ford Fiesta WRC + 1.27,4
3. Weijs jr.-Botson Ford Fiesta R5 + 4.04,5
4. Van Loon-Scholtalbers Subaru Impreza WRC + 4.11,7
5. Van den Heuvel-Bakker Mitsubishi Lancer Evo+ 5.13,1
6. Van Hoof-Jacobs Mitsubishi Lancer Evo+ 6.01,8
7. Kobus-De Wild Skoda Fabia R5 + 6.18,9
8. Van Ballegooijen-Findhammer Mitsubishi Lancer Evo+ 9.04,2
9. Van der Marel-Smart Opel Adam R2 + 13.26,7
10. De Winkel-Van Hoek Renault Clio RS + 13.32,3

RSS News Feed