Bijna iedere proef hebben Roel en Ilse wel te kampen gehad met buien en zeer wisselende omstandigheden. Op de 10e proef hing de heftigste hoosbui van de dag toen er gestart werd. De rijstijl werd er op aangepast maar dit heeft niet mogen baten. Het was inmiddels droog maar in een bocht stond alsnog te veel water voor de snelheid op dat moment. De auto is gaan glijden en ondanks de uiterste inspanning van Roel in de sloot beland. Door de snelheid is de auto 1,5 keer via de slootkant rond getold. Halverwege de crash heeft de Nissan 350Z zelfs nog even op z'n kant gehangen maar is gelukkig toch op z'n pootjes geland.
De equipe was OK maar heeft gezien de snelheid waarmee de crash heeft plaatsgevonden wel gekozen zich in het ziekenhuis te laten controleren. Roel en Ilse zijn beide in orde verklaard en met het advies paracetamol te slikken tegen de spierpijn weer terug richting de rest van het team gegaan. De rallyauto staat inmiddels ook weer in de werkplaats en er is een eerste opname van de schade gedaan. Aan de auto is te zien dat het een harde klap is geweest. Een van de wielen is compleet uit elkaar gebroken en alle 4 de hoeken hebben de slootkant geraakt. Ondanks dat lijkt de meeste schade vooral cosmetisch te zijn en zal het wel hard werken maar zeker niet onmogelijk zijn voor het serviceteam de auto voor vrijdag 9 oktober weer klaar te hebben. Dan vindt de laatste wedstrijd van het 350Z kampioenschap plaats tijdens de GTC Rally in Etten Leur.
Met een kleine 65 deelnemers aan de start en 38 aan de finish was het sowieso weer een ware slijtageslag in de rally. Een aantal teams die op vrijdag waren uitgevallen konden zaterdag nog herstarten. VDZ Racing startte vrijdagavond behouden aan de wedstrijd. Na een keurige 4e tijd op de eerste proef werd het een leuk gevecht met Gerard Tijink / Tim Rietveld die voor deze wedstrijd beschikten over een snellere Nissan dan die waar ze het hele jaar mee rijden. Vooraan in de 350Z Challenge ging de strijd tussen Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde en Erwin Klippel / Jouri Dockx. De eerste avond werd na 6 proeven afgesloten op een 5e plaats met mogelijkheden voor de zaterdag.
Op de 7e proef ging het meteen mis voor Tijink / Rietveld wat meteen een einde maakte aan het gevecht met VDZ Racing. Voor Roel en Ilse was alles gericht op finishen dit weekend, en hoefde men hierdoor ook geen extra risico's te nemen met het oog op de 4e plaats waar ze op af stevenden. Stijn van Bree / Marco Schillemans hadden zaterdagochtend nog flink wat tijd gewonnen waardoor een podium er niet in zou zitten, tenzij er nog deelnemers zouden uitvallen. Op de 10e proef hield het helaas door de crash allemaal op. Hierdoor zijn ook de kansen op een 3e plaats in de Nissan 350Z Challenge voor dit jaar verkeken.
Roel: "Ik moest erg wennen aan het rijden op regenbanden. Op vrijdag heb ik er in de loop van de avond wel vertrouwen mee gekregen en het was verbazingwekkend hoe hard je met die dingen in de regen kan rijden. Het onverhard lag er erg verraderlijk bij en in de regen is het met zo'n Nissan vooral ploegen en hopen dat je niet vast loopt. Zaterdag begon weer in de regen. Steeds weer trokken er buien over de proeven wat het erg lastig maakte ritme op te bouwen. Op punten was de weg droog en moest ik oppassen de regenbanden niet kapot te rijden, op andere punten hadden zelfs de regenbanden amper grip door al het water en modder. Ondanks dat ging het rijden onder deze omstandigheden ons steeds beter af. Het was vaak spannend en op plaatsen bijna onmogelijk glad. Tijdens de laatste boucle die we hebben gereden leek alles mis te gaan wat mis kon gaan. Op proef 9 hebben we vertraging opgelopen door een andere rijder die voor ons vast zat op het onverhard. Op proef 10 zijn we eerst zelf vast gereden. Het publiek heeft ons gelukkig weer uit de blubber weten te duwen waarna we onze weg konden vervolgen. Enkele kilometers verder, op zo'n 15 van de 22 kilometer van de proef ging alles mis. We raakten een plas water en de achterkant van de auto kwam om. Ik heb alles gedaan om het te redden maar de weg was simpelweg te smal. We zijn op hoge snelheid de sloot ingegleden en rondgetold waarna we midden op straat tot stilstand kwamen. De boer die er woonde heeft direct adequaat ingegrepen en ons met zijn tractor geholpen om de auto op zijn erf te slepen zodat hij niet meer gevaarlijk stond en de andere deelnemers weer de normale route konden volgen. We hebben wel spierpijn maar verder is er niets aan de hand. Over drie weken gaan we er tijdens de GTC rally weer vol tegenaan!"
Ilse: “Op de een of andere manier wilde het weer niet mee zitten bij ons afgelopen weekend. Steeds als we moesten starten begon het met regenen. Hierdoor hebben we wel veel geleerd in de regen en wisten we ook steeds sneller over de proeven te gaan. De slechte weersomstandigheden zorgden er ook voor dat het onverhard er ontzettend slecht bij lag. Het was letterlijk glibberen en glijden. Op Kp 10 was het dan ook zo drassig dat we ons zelf vast reden. Gelukkig konden we door de hulp van het publiek die ons eruit geduwd hebben de proef weer vervolgen. Een paar kilometer daarna was het echter alsnog afgelopen. Het was een harde klap, maar gelukkig hebben we er beiden op veel spierpijn na niks ernstigs aan over gehouden. Over 3 weken staat de volgende rally op de planning en daar zullen we er dan ook gewoon weer vol voor gaan!”
Vooraan in de wedstrijd was het Dennis Kuipers, genavigeerd door Robin Buysmans, die zijn 3e overwinning op rij in de Hellendoorn Rally pakte en hiermee het record van Erwin Doctor evenaarde die in 1988 t/m 1990 de winnaar was. Tweede werden Bernhard ten Brinke en Tom Colsoul, evenals Kuipers rijdende in een Ford Fiesta WRC. Derde werden Hans Weijs jr en Kris Botson, met de R5-uitvoering van de Fiesta. Antoine Biesheuvel won uiteindelijk de 350Z Challenge en Erwin Klippel is de nieuwe kampioen van de Nissan 350Z Challenge. De overige 350Z Challenge deelnemers zijn, op Diter Toprek na die mechanische pech had, ook allemaal in de sloot beland!
Zoals vermeld, de volgende rally is de GTC Rally in Etten-Leur en omgeving op vrijdag 9 en zaterdag 10 oktober. Het serviceteam gaat vol aan de bak en wanneer er geen hele rare dingen meer ontdekt worden aan de auto staat VDZ Racing daar weer aan de start!