Ger Haverkate had er zin in: “De Vechtdalrally is een enorm leuk evenement en voelt als een thuiswedstrijd. Vorig jaar werd ik 9de algemeen en eerste in de klasse. Dit jaar wilde ik opnieuw een top tien-notering binnenhalen. Bovendien ben ik met mijn bedrijf HSP Development medesponsor van het evenement. Genoeg redenen dus om met de BMW E30 M3 aan de start te staan.” Voor de gelegenheid zat Kees Hagman op de bijrijderstoel. Hagman legt uit: “Normaal navigeer ik bij Bob de Jong, die had de wedstrijd rondom Hardenberg echter niet op zijn kalender staan. Ger en ik hebben al vaak samen gereden, altijd met enorm veel plezier. Super dus om hier met hem te kunnen rijden, ook voor mij is het praktisch een thuisrally.”
De Vechtdalrally bestond uit drie snelle proeven, die driemaal verreden werden. De spectaculaire Divisie 5 was weer enorm goed vertegenwoordigd, het beloofde dan ook een schitterende wedstrijd te worden. Haverkate en Hagman begonnen rustig met een 23e en 24e tijd algemeen op de eerste twee proeven. “Op de derde proef besloot ik het tempo wat op te voeren, wat resulteerde in een 14de tijd algemeen en 3de tijd in de divisie 5. Dat smaakte naar meer,” blikt Haverkate terug.
De bandenkeuze tijdens de Vechtdalrally was niet eenvoudig. Het ene moment regende het, het volgende moment was het benauwd warm en droogde het asfalt snel weer op. Tijdens de service na de eerste drie proeven besloot de equipe regenbanden te monteren. Het bleek een goede keuze: op de vierde proef in de stromende regen werd een nette 17de tijd algemeen genoteerd. Op de vijfde proef sloeg het noodlot echter toe. “Het ging steeds harder regenen. We gingen van start op proef 5 en na drie bochten blokkeerden alle wielen en schoten we van een talud af, we kwamen compleet vast te staan in een knollenland. Na een tijdje kreeg het publiek ons los en uiteindelijk kwamen we via een gefreesd knollenland toch nog weer op de proef terecht. Een klein wonder! De wielen zaten echter vol zand, hierdoor kreeg ik enorme klappen in het stuur.” Door het tijdverlies kreeg de equipe een normtijd op proef 5 en was de achterstand enorm groot te worden. “We reden toch door naar de laatste proef van de boucle. We zijn gestart, maar het stuur sloeg af en toe compleet vast, waardoor het onverantwoord was om hard te rijden. We besloten de proef heel behouden uit te rijden en op de service te kijken wat er aan de hand was.”
Op de service werd de BMW aan een grondige inspectie onderworpen. “Het bleek dat er tandwielen in het stuurhuis waren afgebroken, een ander stuurhuis hadden we niet bij ons. We moesten de handdoek helaas in de ring gooien. Enorm jammer, we hebben genoten van de strijd met Edwin Wolves en Wim Muilwijk in Divisie 5,” aldus een teleurgestelde Haverkate.
Het is op dit moment nog niet bekend wat de volgende rally voor het Haverkate Rallyteam is, we houden u op de hoogte!