De 54e editie van de ELE Rally, verreden rondom Eindhoven, werd dit jaar gekenmerkt door meer onverharde kilometers dan ooit. Op vrijdagavond stonden er 6 klassementsproeven op het menu en op zaterdag nog eens 8 stuks. Het totaal aantal kilometers bedroeg 480, waarvan 175 km op snelheid verreden moest worden.
Nadat in de weken voorafgaand aan het evenement de rallyauto weer helemaal in topconditie was gebracht door het serviceteam, begon het evenement voor Martin en Bart al op donderdag met de documentcontrole en het verkennen van 4 klassementsproeven. Op vrijdagochtend arriveerde ook het serviceteam, welke de auto ook ditmaal weer vakkundig klaar maakte voor de wedstrijd, terwijl door Martin en Bart de overige 3 klassementsproeven op papier werden gezet.
Rijder Martin: “De proeven zijn uitdagend en bieden zeker kansen om snelle tijden neer te zetten met de Fiesta. Vanwege de regen ligt de proef Wintelre met het vele onverhard er slecht bij. Het beloofd een interessante wedstrijd te worden.”
Rond 19:41 uur vertrok de Ford Fiesta met startnummer 45 op de ramen vanaf het serviceterrein richting de eerste boucle van 3 klassementsproeven rondom Helmond. De eerste 2 proeven werden vooral gebruikt om weer in het goede ritme te komen, zodat op de 3e proef een tandje erbij kon worden gezet. Tijdens de remote service in Helmond werd de Ford Fiesta helemaal nagelopen en werd er koers gezet voor de herhaling van de eerste 3 klassementsproeven maar dan in het donker. Zonder problemen wist de equipe rond 01:00 uur het parc fermé te bereiken als 27e in het algemeen klassement, waarna het tijd was voor de welverdiende nachtrust.
Vanwege de natte omstandigheden kregen alle teams de gelegenheid om nogmaals de proef Wintelre te verkennen, waar Martin en Bart dan ook dankbaar gebruik van maakten. Rond 12:00 uur werd de Ford Fiesta weer uit het parc fermé gehaald en maakte het serviceteam de auto klaar voor de 1e boucle van de 2e wedstrijddag, bestaande uit de klassementsproeven Spoordonk en Wintelre. Hoewel beide proeven zonder problemen werden verreden was er genoeg werk aan de winkel voor het serviceteam vanwege de grote hoeveelheid zand afkomstig van de proef Wintelre. Tijdens de 2e boucle werd besloten een tandje erbij te zetten om de 3e plek in de klasse RC4 te kunnen vasthouden. Hierdoor werden de tijden met respectievelijk 8 en 18 seconden verbeterd.
Na opnieuw een servicebeurt en tankbeurt werd koers gezet naar de proeven Sint-Oedenrode en Son: de alom bekende proef op industrieterrein Ekkersrijt. Dat Sint-Oedenrode een listige proef is bleek wel uit het heftige “momentje” wat de equipe kende in de 2e ronde van deze rondkoers. Ook op de volgende proef was er pech toen de Ford Fiesta niet op de handrem door de hairpin wilde glijden, wat tijd kostte. Tijdens de laatste service werd de lampenbak gemonteerd en werd nogmaals koers gezet naar Sint-Oedenrode en Son. Op de laatste proef ging Martin er nog eens goed voor zitten en werd de tijd met 5 seconden verbeterd, in het donker wel te verstaan! Op het finishpodium bleek dat het doel om de snellere Citroën C2 R2 achter zich te houden was behaald, wat een 3e plaats in de klasse RC4 opleverde en een 21e plaats in het algemeen klassement.
Navigator Bart: “Heerlijk om eindelijk weer mijn thuisrally te kunnen navigeren! Wat blijft de ELE toch een prachtige rally.”
Rijder Martin: “Wat was dit een gave wedstrijd! Erg zwaar voor zowel mens als machine maar we hebben het gered. De Fiesta heeft geen kik gegeven en ondanks een paar “momentjes” ben ik heel erg tevreden met het resultaat maar poeh… wát hebben we er hard voor moeten rijden.”