hij kwam met een missie en slaagde daarin volledig: met liefst 13 snelste tijden op 14 klassementsproeven schreef hij de ELE Rally met grote overmacht op zijn naam. Maar ook de andere R5 deelnemers lieten zich niet onbetuigd, want de top van het klassement werd een prooi voor de deelnemers van de Eurol R5 Rally Challenge. Alleen de lokale held Piet van Hoof wist zich daar met zijn oude, maar nog steeds snelle Mitsubishi tussen te nestelen. En niet alleen de Nederlandse top maakte de dienst uit in de ELE Rally, want de Belgische Melissa Debackere legde verrassend beslag op de derde plaats – het is te hopen dat zij besluit om met haar Skoda Fabia ook in de komende GTC Rally aan de start te staan!
De ELE Rally werd verreden over twee dagen met in totaal 14 klassementsproeven. De regen van vrijdagmiddag maakte de start tricky qua bandenkeuze, maar de meeste rijders gokten op opdrogende wegen en kozen daarom voor slicks (vrijwel profielloze banden). Hemen Kobus (Skoda) pakte meteen op de openingsproef bij Helmond de leiding door de concurrentie op achterstand te zetten. Bob de Jong (Hyundai) had op de eerste proeven ook meteen de snelheid goed te pakken en stond na de eerste ronde van 3 proeven op een prima tweede plaats. Daarachter nestelde zich Kevin van Deijne (Ford), die al meteen felle strijd leverde met nieuwkomer Mats van den Brand met de Ford Fiesta van Hans Weijs Motorsport. Mats van den Brand toonde zich een snelle leerling en sloot de eerste dag af vlak voor Bob de Jong, die in het donker wat tijd verloor. Erik van Loon (Skoda) verspeelde al direct kostbare minuten door een lekke band en kapotte velg, die ook schade aan de ophanging veroorzaakte. Melissa Debackere (Skoda) reed verstandig om te wennen aan de voor haar onbekende omstandigheden, terwijl Henk Vossen (Ford) en Martin van Iersel (Hyundai) kort achter Debackere volgden.
Op de tweede dag was Hermen Kobus opnieuw oppermachtig en reed hij onbedreigd naar een welverdiende zege. Een betere voorbereiding op zijn deelname aan de befaamde Rally van Ieper over drie weken – waar maar liefst 30 R5’s aan de start staan! – kon hij zich niet wensen. Achter hem ontspon zich een mooi gevecht tussen Mats van den Brand en Bob de Jong, maar beiden vielen kort na elkaar uit: Bob de Jong met een onwillige brandstofpomp op KP10 en Mats van den Brand met een getordeerde cardanas op KP11. Kevin van Deijne reed een solide wedstrijd, maar op KP13 (!) sprong de turboslang los en verloor hij kostbare minuten door vermogensverlies. Toch wist hij door ‘efficiënt’ te rijden de tweede plaats in de Eurol R5 Rally Challenge veilig te stellen. Aan de finish hield hij 19 seconden over op de sterk rijdende Melissa Debackere, die geen foutje maakte en zich amuseerde tussen de Nederlandse top! Erik van Loon kwam op dag 2 nog sterk terug, maar zijn achterstand was te groot om nog mee te doen om de ereplaatsen. Henk Vossen reed bij zijn 44e deelname aan de ELE Rally wederom een foutloze wedstrijd en was zeer tevreden met zijn 5e plaats. Martin van Iersel finishte wel alle proeven, maar gaf op weg naar het finishpodium.
1e plaats: Hermen Kobus (Skoda – Nijmegen)
Zeer tevreden gezichten uiteraard bij Hermen Kobus en Erik de Wild, die een foutloze wedstrijd bekroonden met een fraaie en welverdiende zege. “Wat in Sulingen niet lukte, ging hier prima. De auto is perfect en wij hebben 100% controle getoond. En we reden hier nog zonder de nieuwe evolutie voor de motor; maar die komt er wel in voor Ieper.”
2e plaats: Kevin van Deijne (Ford – Zeeland)
De laatste twee proeven waren nog even billen knijpen voor Kevin van Deijne door het probleem met de turboslang. “Maar wij hebben gedurende de rally steeds het tempo iets kunnen verhogen en de laatste twee proeven de auto laten ‘rollen’ om de snelheid er in te houden. Ik ben echt heel blij dat we de tweede plaats veilig hebben kunnen stellen.”
3e plaats: Melissa Debackere (Skoda – Wervik, België)
Een welkome aanvulling op het Nederlandse R5 geweld vormde de Belgische equipe Melissa Debackere/Didier Bostoen. En met een prachtig resultaat: “Dit hadden we vooraf niet verwacht, want het is in Nederland zo anders dan bij ons in België. Maar we verbeterden ons steeds en vinden het erg amusant om hier aan de Eurol R5 Challenge mee te doen. Wie weet tot snel….”
4e plaats: Erik van Loon (Skoda – Son)
Vorig jaar toonde Erik van Loon zich nog kritisch over de R5, nu start hij met een grote glimlach in de Skoda Fabia van Wevers Sport in zijn thuisrally: “Ja, het bevalt mij goed, maar het is harder werken dan in een WRC; in de R5 is de rijder een veel grotere factor. Jammer dat we op de eerste proef zoveel tijd verloren door de lekke band, maar met de vierde plaats moeten we tevreden zijn. Volgende keer beter!!”
5e plaats: Henk Vossen (Ford – Tegelen)
Met zijn bedrijf Helichem was Henk Vossen ook sponsor van de ELE Rally en meer dan 50 relaties kwamen daarom een kijkje nemen bij de 44e deelname van Vossen aan zijn ‘thuisrally’: “Het is natuurlijk niet te vergelijken met een WK Rally, maar we hebben onszelf en de gasten vermaakt en dat is toch het belangrijkste. Ik ben ook blij met de hereniging met mijn trouwe navigator Johan Findhammer.”
uitgevallen: Mats van den Brand (Ford – St. Oedenrode)
Uitgerekend op de proef in zijn woonplaats St. Oedenrode eindigde de fantastische entree van multi-talent Mats van den Brand in de Eurol R5 Rally Challenge: “Ja, ik ben er goed ziek van. Want het ging fantastisch vanaf het eerste moment; de auto voelde zo goed en ik had mijzelf, mijn sponsors en Hans Weijs Motorsport graag met een mooi resultaat beloond!”
uitgevallen: Bob de Jong (Hyundai – Essen, België)
Ondanks zijn uitvallen met een kapotte brandstofpomp hield Bob de Jong een erg goed gevoel over aan zijn deelname aan de ELE Rally: ‘Natuurlijk was ik graag op het podium geëindigd, maar ik heb in geen tijden zo fijn gereden. De auto voelde fantastisch en ik had weer het vertrouwen om voluit te gaan. En dat gevoel overheerst.”
opgegeven: Martin van Iersel (Hyundai – Tilburg)
Na een constant gereden wedstrijd besloot Martin van Iersel na de finish van de laatste proef rechtstreeks naar het service park te rijden (in plaats van naar het finishpodium) en zodoende werd hij niet geklasseerd: “Ik ben het niet eens met bepaalde ontwikkelingen in de Nederlandse rallysport en ik ben een man van principes; ik rij voor mijn plezier en dan maakt het niet uit of je wel of niet geklasseerd wordt.”
Uitslag 54e ELE Rally – Eurol R5 Rally Challenge:
- Hermen Kobus/Erik de Wild, Skoda Fabia R5, 1 uur 48 min 19,0 sec
- Kevin van Deijne/Hein Verschuuren, Ford Fiesta R5, op 6 min 10,2 sec
- Melissa Debackere/Didier Bostoen (B/B), Skoda Fabia R5, op 6 min 29,9 sec
- Erik van Loon/Harmen Scholtalbers, Skoda Fabia R5, op 7 min 07,0 sec
- Henk Vossen/Johan Findhammer, Ford Fiesta R5, op 8 min 35,3 sec
- Martin van Iersel/Sylvia Visser, Hyundai i20 R5 – uitgevallen
- Mats van den Brand/Eddy Smeets, Ford Fiesta R5 – uitgevallen
- Bob de Jong/Bjorn Degandt, Hyundai i20 R5 - uitgevallen
Stand Eurol R5 Rally Challenge na 1 wedstrijd:
POS. | RIJDER | ELE | GTC | Hellendoorn | TOTAAL |
1. | Hermen Kobus, Skoda | 23 | | | 23 |
2. | Kevin van Deijne, Ford | 16 | | | 16 |
3. | Melissa Debackere, Skoda | 14 | | | 14 |
4. | Erik van Loon, Skoda | 13 | | | 13 |
5. | Henk Vossen, Ford Fiesta | 9 | | | 9 |
| Martin van Iersel, Hyundai | DNF | | | 0 |
| Mats van den Brand, Ford | DNF | | | 0 |
| Bob de Jong, Hyundai | DNF | | | 0 |
| | | | | |