De eerste proeven op vrijdagavond waren verraderlijk en dat ondervond Kris Princen aan den lijve. De getipte favoriet voor de eindoverwinning raakte op de eerst kp van de weg en zat vast in een slootje. De schuiver was niet hard, maar het duurde even voordat de Peugeot 208 T16 weer onderweg was. Princen zag zijn kans op een podiumplaats na 1 proef al verdwijnen. Chris van Woensel was na een hoop problemen met de Mitsubishi Lancer WRC gebrand op een mooi resultaat en rondom Roeselare leek alles te kloppen. De Mitsubishi WRC was iedereen te snel af en van Woensel liet geen steekje vallen.
Verschueren uit de wedstrijd
Na het wegvallen van Princen lag voor Vincent Verschueren de weg naar een mooie klassering open, maar de Belg met de Skoda Fabia R5 liep helaas tegen wat tegenslag aan. Verschueren reed een prima rally en bezette voor de laatste omloop de 2de plaats algemeen. Bij de start van de laatste omloop weigert de Skoda Fabia R5 te starten waarop Verschueren de motorkap opent om het een en ander te checken. Achteraf blijkt dit niet te mogen en Verschueren wordt na de rally uit de wedstrijd gehaald en ziet hij zijn mooie 2de plaats als sneeuw voor de zon verdwijnen..
Nederlanders
De Nederlanders deden het goed rondom Roeselare. Bernhard ten Brinke reed een sterke rally met de Skoda Fabia R5 van Wevers Sport en stevende af op een mooie 3de plaats. Door het wegvallen van Verschueren schoof de Nederlander door naar plek 2 en zette zijn stijgende lijn van de WRC Duitsland voort. Bob de Jong was na een lange afwezigheid weer terug op de rallypaden en reed een solide wedstrijd. De Jong finishte op een 8ste plaats. Erik Wevers en Anton van Limpt kwamen aan de start met de Subaru WRC S14 in nieuwe kleuren en konden het tempo om het podium niet volgen, maar een keurige 5de plaats was het resultaat na 19 kp's. De Nederlandse BMW's deden het wat minder goed tijdens de omloop. Zowel Hans Weijs jr als Wim Muilwijk moesten opgeven.