Rijder Kevin van Deijne en navigator Hein Verschuuren verschenen, dankzij partner Kroon Oil, aan de start met de Skoda Fabia R5. De auto bleek het hele seizoen enorm betrouwbaar maar juist in deze wedstrijd, waarin de tweede plaats in het ONRK veiliggesteld kon worden, afweten.
Het team kreeg van de organisatie het startnummer 10 toebedeeld. Na de eerste vijf klassementsproeven van de vrijdagavond vond het team zichzelf terug op de dertiende plaats. Ook op de zaterdag, waarop de overige 15 klassementsproeven werden afgewerkt, wisten Kevin en Hein op te klimmen naar de twaalfde plaats. Op de dertiende proef echter sloeg het noodlot toe. De Skoda kreeg te kampen met mechanische pech waardoor Kevin en Hein de handdoek vanaf de twaalfde plaats de handdoek in de ring moesten gooien. Zij waren echter niet de enige uitvallers. Deze zware wedstrijd kende in totaal 26 uitvallers. Van de 85 gestarte deelnemers waren het er ‘slechts’ 59 die de finish wisten te behalen.
Vrijdagavond werd er regen verwacht en dus monteerde het team regenbanden onder de Skoda. “Het begon voor ons echter te laat te regenen,” laat Kevin weten. “Pas nadat we de eerste proef hadden verreden begon het te regenen, maar ook op de tweede proef was het eigenlijk nog te droog om op de regenband te rijden. Een keuze die helaas verkeerd uitpakte.” Beide mannen keken hierdoor al snel tegen een flinke achterstand aan, maar wisten gedurende de wedstrijd verder omhoog te klimmen tot een twaalfde plaats. “Er had nog meer ingezeten,” kijkt Kevin terug. “We hadden nog wel een paar plaatsen kunnen klimmen.”
“Het is erg jammer juist nu uit te moeten vallen,” laat Kevin weten. “Zelfs wel erg frustrerend. We hadden alles goed voor elkaar en dan vallen we uit doordat een borgveer van een kruiskoppeling aan de tussenas er af valt, iets wat normaliter nooit kan gebeuren. We hoorden een harde ratel onder de auto vandaan komen. Daarom reden we voorzichtig naar de finish van de proef, waar me moesten constateren dat het verstandiger was niet meer door te rijden. Echte schade hebben we gelukkig niet maar doorrijden zou echter veel kapot gemaakt kunnen hebben. Twee proeven waren er nog af te werken tot aan de service, maar dat hebben we niet meer aangedurfd.”
Met nog twee wedstrijden te gaan in het Open Nederlands Rally Kampioenschap bezet Kevin de tweede plaats. In deze wedstrijd had hij deze plaats definitief in handen kunnen krijgen. Nu zal hij hiervoor nog vol de strijd aan moeten gaan in de Hellendoorn Rally. “We willen daar echt een Kroon Oil feestje gaan bouwen,” zegt Kevin met een dikke knipoog. “Er wordt daar een flink startveld verwacht met de nodige R5 auto’s. Daar willen we toch echt knallen en laten zien wat we echt in huis hebben.”
Hoe de kalender er voor de rest van het seizoen uit komt te zien is nog niet helemaal zeker. Na de Hellendoorn Rally staat nog de East Belgian Rally op het programma, dit in het kader van de FIA Benelux Rally Trophy. Afhankelijk van het resultaat daar staat ook nog de Condroz Rally op het programma. Voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap ligt dan nog de afsluitende Twente Rally in het verschiet. “We bekijken het nu wedstrijd voor wedstrijd. We willen de tweede plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap veiligstellen, maar ook in de FIA Benelux Rally Trophy willen we nog een paar goede resultaten behalen. Waarschijnlijk gaan we in november ook nog naar Portugal hiervoor, naar de Rallye Casinos do Algarve.”