Nieuws

VB Rallysport ten onder in Nacht van Achtmaal

Tijdens de bloedhete GTC Rally, verreden op zaterdag 14 juli, is het VB Rallysport niet gelukt om de reeks van podiumplaatsen in de klasse RC4 een vervolg te geven. Na een lastig begin van de wedstrijd vond de equipe zijn Waterloo op de 1e doorkomst van de proef bij Achtmaal. Rijder Martin van Brussel en navigator Bart Stax, rijdend in de witte Ford Fiesta ST150, zagen hun wedstrijd eindigen in een droge sloot op slechts 100 meter van de finish van deze 22 km lange proef. 

De GTC Rally, bij het grote rallypubliek beter bekend onder de naam “De Nacht van Achtmaal”, werd verreden ten zuiden van Etten-Leur, waarbij dit jaar het serviceterrein was ingericht op het Breda International Airport. Het evenement bestond uit een 5-tal verschillende klassementsproeven, waaronder de bekende proeven rondom Rucphen, Rijsbergen en natuurlijk (de Nacht van) Achtmaal. Ook stond er een proef in het Belgische Nieuwmoer en een super special stage óp het vliegveld op het menu, waarmee het aantal proeven op 12 uit kwam met een totaal van 152 wedstrijdkilometers.

In de afgelopen maanden nam VB Rallysport al deel aan 4 andere wedstrijden van het Nederlands Rally Kampioenschap, waarvan 2 in de maand juni, waardoor het ritme bij zowel het serviceteam als bij rijder en navigator er goed in zat. Voorafgaand aan deze wedstrijd werd de auto weer vakkundig op punt gezet en werd vanwege het grote aantal km’s in het donker tijdens de GTC Rally speciale aandacht besteed aan de afstelling van de lampenbak. Vanwege het vroege keuringstijdstip werd gekozen om al op vrijdagmiddag af te reizen richting het serviceterrein voor het opbouwen van de serviceplek en het bestickeren van de rallyauto. Ondertussen werkten Martin en Bart de documentcontrole af en werd er al 1 proef op papier gezet. Na een korte nacht vervolgde de equipe het verkennen en zorgde het serviceteam voor de technische keuring van de rallyauto, waarna het team zich kon opmaken voor de start van de wedstrijd. Rijder Martin: “De proeven zijn uitdagend en zeer snelle stukken worden afgewisseld door onverhard. Ik verwacht dat het een echte slijtageslag zal worden.

Met startnummer 30 op de zijramen vertrok de equipe omstreeks 14:28 uur vanaf het serviceterrein voor de 1e boucle van 3 proeven, te beginnen met de super special van 3 km op het vliegveld. Het speciaal aangelegde onverhard lag er slecht bij en er werd dan ook gekozen om niet te hard van start te gaan en plezier te maken, wat zeker lukte. Vervolgens zette de equipe koers richting België voor de proef bij Nieuwmoer, welke begon met een rondkoers. De proef bleek erg glad en smal, waardoor de equipe niet lekker in hun ritme kwam. De 3e proef bij Rucphen verliep gelukkig een stuk beter, waarna het serviceterrein opgezocht mocht worden voor een snelle check en een volle tank brandstof, evenals het aanvullen van het vochtgehalte van zowel rijder als navigator.

De 2e boucle begon verrassend met een neutralisatie van de super special, nadat enkele toprijders hun bolides kapot hadden gereden op het zeer slecht geworden onverhard. Met de foutjes op de Belgische proef nog vers in het geheugen werd de 2e omloop van deze proef een stuk netter gereden en werd de tijd op zowel deze als de 3e proef bij Rucphen sterk verbeterd, waarna er opnieuw koers gezet mocht worden naar het serviceterrein.

Na een half uur pauze vervolgde de equipe zijn weg en zette koers richting de 3e boucle van de dag met de 2 proeven Rijsbergen en Achtmaal, liggend op een nette 24e plaats in het algemeen klassement en een 3e plaats in de klasse RC4, respectievelijk een 1e plaats in de klasse NL/RC4. Langzaam begon de equipe steeds beter in het ritme te komen en de snelheid ging duidelijk omhoog. Helaas ging het op de 8e proef mis voor de equipe. Na een niet geheel foutloze proef remde rijder Martin nét iets te laat aan voor de laatste bocht vóór de finish en belandde de auto in een droge sloot. Gelukkig was de snelheid niet hoog meer, waardoor de equipe snel en veilig de auto kon verlaten en er geen sprake was van persoonlijk letsel. Omdat de auto niet op eigen kracht uit de sloot kon komen betekende dit helaas het einde van deze wedstrijd. Nadat de sluitauto de finish was gepasseerd werd met behulp van een trekker de rallyauto uit de sloot getrokken en kon de equipe alsnog de auto over de finish rijden, waar het serviceteam al klaar stond met de trailer, waarna het team teleurgesteld terugkeerde naar het serviceterrein.

Navigator Bart: “We waren net lekker bezig om het tempo weer op te bouwen na de minder goed verlopen eerste helft van de rally, maar we gingen daarin helaas net iets te ver.

Rijder Martin: “Dit is niet hoe ik mijn eerste deelname aan de GTC Rally als rijder had voorgesteld.
De omstandigheden waren niet gemakkelijk maar dat geldt voor iedereen. De komende weken zullen we de schade bekijken maar in Hellendoorn zijn we er zeker weer bij!”

Het team wil haar sponsoren Mampaey Installatiebedrijven, Detech Ingenieursbureau,
Helweg ICT Services, Aangepastebak.nl, NB Consultancy, KAN Reclame, ED Management,
A2 Dienstverlening, De Garage Meppel en het HART-serviceteam hartelijk bedanken voor de ondersteuning.

RSS News Feed