Johan Faes blikt vooruit: “Ik heb de Rallye de Wallonie al meerdere malen gereden en vind het een van de mooiste wedstrijden die ik ken. Sterker nog, mijn keuze voor het ONRK is mede door deze wedstrijd op de kalender bepaald. De proeven zijn echt uitdagend. Alles zit erin: asfalt, kasseien, bos, dorpjes, steile afdalingen, jumps en dips.” Navigator Arie Lekkerkerker vult aan: “Het is een rally waar een foutje meteen wordt afgestraft. De wisselende ondergronden en variatie in snelle en langzame stukken maken het een pittig evenement. Door ons te concentreren en geen fouten te maken, zouden we ver moeten kunnen komen.”
In totaal bestaat de rally dit jaar uit 24 klassementsproeven. Vrijdagavond vormt de showproef Citadel de aftrap: een proef die start met een rondkoers over de Esplanade van de Citadel en eindigt met een smalle en steile afdaling over kasseien naar beneden. Faes blikt vooruit: “Het rijden van de Citadel is een enorme beleving. Ik heb een speciale band met de Citadel, omdat ik er vroeger tijdens mijn motorcrosstijd altijd naar de Grand Prix keek. Het is bijzonder om nu zelf een van de sterspelers te mogen zijn. Sowieso is het frappant dat in België monumenten voor wedstrijden beschikbaar worden gesteld.” De proef Citadel wordt vrijdagavond 1 keer verreden. Zaterdag volgen nog eens vijftien proeven en zondag staan de laatste acht op het programma.
Afgelopen weekend kregen de deelnemers de gelegenheid de proeven op notes te zetten. “De nieuwe proef Mohiville, die op zaterdag wordt verreden, vind ik erg mooi. Deze proef voert dwars door een dorp, wat altijd een bijzondere beleving is. De proef is erg snel en technisch en alles zit er in: brede en smalle stukken, hoogteverschillen, wisselend wegdek en zelfs uitgereden stukken, dus onverhard,” analyseert Faes.
Hoewel de equipe momenteel het klassement in de groep N aanvoert, is het doel vooral finishen. “De technische pechduivel achtervolgt ons al een paar jaar, dus we zetten vooral in op de auto heel houden en de rally uitrijden. Finishen is nodig voor het moreel. We doen er met elkaar heel erg veel voor, maar vallen de laatste jaren uit op de meest belachelijke kleinigheden, dingen die je niet vooraf kan bedenken. Daar zakt de moed van in je schoenen… De Lancer is normaal gesproken snel en goed genoeg, we moeten alleen het ritme weer te pakken krijgen. Dat kan alleen door kilometers te maken en niet uit te vallen. We zullen de strijd aangaan met de Belgische groep N-rijders. Die strijd zal niet gemakkelijk zijn, maar een groot aantal van die rijders moeten we normaal gesproken toch wel voor kunnen blijven. We strijden in elk geval voor de eerste plaats van de Nederlandse rijders in de standaardklasse,” besluit Faes.
Meer informatie over de rally vindt u op HUwww.rallyedewallonie.beUH.