De Rallye de Wallonie staat bekend als een van de moeilijkste wedstrijden van België. Een erg technische wedstrijd: bijna geen rechte stukken, alleen maar elkaar snelopvolgende situaties. Van der Marel ging in zijn klasse, de Ford Fiësta Trophy, de strijd rondom Namen aan met 17 andere deelnemers. “We doen dit jaar mee aan de Nederlandse en Belgische Ford Fiësta Sport Trophy. De Rallye de Wallonie is voor beide Trophy’s de eerste meetellende wedstrijd. In de Nederlandse Trophy is onze concurrent Kevin van Deijne.”
Vrijdagavond vormde de showproef Citadel de aftrap. ‘Dat begon meteen al goed. We pakten de snelste tijd van alle R2-deelnemers en wonnen daarmee meteen een punt voor het Junior Kampioenschap,’ blikt Van der Marel terug. Na die eerste kilometers op snelheid samen ging de equipe dan ook met een goed gevoel naar het hotel. Zaterdag werden vervolgens 15 proeven verreden. ‘Technische, moeilijke proeven. Door het onvoorspelbare weer was het bijna onmogelijk om een goede bandenkeuze te maken. We kozen zaterdagochtend voor de veilige optie, opgesneden slicks, omdat er regen in de lucht hing. Desondanks wisten we onze voorsprong naar de concurrentie uit te bouwen tot een halve minuut. Arellano, ook met een Fiësta R2, zat wel voor ons, maar hij doet niet mee aan de Trophy. Zijn Fiësta heeft een ge-update motor, speciale benzine en een andere uitlaat.” Aan het eind van de dag had de equipe nog wel even een momentje. “Op de een-na-laatste proef maakten we een spin waar we goed mee weg kwamen. In de vierde versnelling achteruit door een dorp gaat niet altijd goed,” grijnst Van der Marel.
Doordat directe concurrent Radoux op de laatste zaterdagproef met een kapotte motor uitviel, begonnen Van der Marel en Smart op zondag met een voorsprong van 1 minuut en 14 seconden op de volgende Trophy-rijder aan de resterende acht proeven. Althans, dat was de veronderstelling. “Het is een raar verhaal. Zaterdag werd proef zeven geneutraliseerd. Wij waren de eersten die om moesten keren en via een andere weg naar de volgende proef moesten rijden. Achter ons volgden de resterende rijders, waaronder die van de Trophy. Hoewel de omrijdroute langer was, bleef de rijtijd hetzelfde. Het gevolg was dat wij, Van Deijne en een aantal Belgische rijders te laat bij de volgende tijdcontrole aankwamen. Rebecca en ik kregen een tijdstraf van 1m20s. Later werd die straf terecht weer kwijtgescholden. Op zondag kregen echter alleen Van Deijne en ik die tijdstraf alsnog terug, de Belgen die te laat waren niet. Dus ineens bleek dat we tegen een achterstand van 6 seconden aan keken. We zijn er nog even goed voor gaan zitten en reden uiteindelijk met een voorsprong van 12 seconden op de tweede Trophy-rijder en als 27ste algemeen over het finishpodium,” blikt Van der Marel terug.
Een knappe prestatie, die niet onopgemerkt bleef. “Ons optreden werd beloond met de BFO Flat Out Award. Deze prijs wordt uitgereikt aan de meest opvallende prestatie van de rally. De prijs houdt in de dat we gratis mogen inschrijven voor de volgende wedstrijd, dat is voor ons de Sezoensrally in 18 mei,” aldus Van der Marel.
De equipe kijkt terug op een geslaagd weekend. “De proeven hier zijn heel erg mooi en uitdagend. Het is jammer van de tijdstraf, maar we zijn blij dat we toch de Trophy’s op onze naam hebben weten te zetten. Bovendien is de BFO Award echt een kroon op ons werk. Dit hadden we niet alleen kunnen bewerkstelligen. We bedanken dan ook MCC Sport voor de fantastische service, de auto heeft zich perfect gehouden, en onze sponsors voor het mogelijk maken van onze deelname,” besluit Smart.