Op voorhand waren de Belgische rallyliefhebbers alleen maar bezig met het duel tussen Freddy Loix en Francois Duval. Dit zou de strijd van het weekend gaan worden en verder had eigenlijk niemand oog voor een eventuele andere kanshebber. Toch bleken een aantal Nederlanders andere plannen te hebben. Op vrijdagavond stond er een showproef op het programma en Loix liet meteen zien dat hij de snelste auto van het veld had. Loix topte de uitslagentabel aan het eind van de proef, maar Duval en Kuipers lieten maar 2 seconden liggen met de 1.6 liter WRC's. Op zaterdag liep de snelle Belg snel uit en Duval en Kuipers konden niet meer dan volgen met hun 1.6 liter WRC's. Achter het strijdende drietal was het Bob de Jong die met de Mitsubishi Lancer WRC in gevecht was met Lhonnay in de Skoda Octavia WRC en Hermen Kobus met de Fiesta S2000 om de vierde plaats.
Na de eerste boucle (5 kp's) was het Loix die met de snelle 2 Liter Ford Focus WRC aan kop ging, maar de marge van 5 seconden op Duval en 9 seconden op Kuipers was te klein om rustig achterover te leunen. Duval en Kuipers ging voluit op de technische weggetjes rondom Namen en hielden de schade beperkt. De onderlinge strijdt tussen Duval en Kuipers was er niet minder om. De Mini WRC was snel en dat in combinatie met de kennis van het parcours zorgde ervoor dat Kuipers volle bak moest gaan om de snelle ex WRC-coureur bij te kunnen benen. Alleen een lekke band zorgde ervoor dat Loix op zaterdag niet op alle proeven de snelste was. Een lekke band voor Duval zorgde er op kp 13 voor dat Kuipers de tweede plaats in handen kreeg en Duval terugviel naar de 3de plek. Op zondag kwam het nieuws dat de Mini van Duval vanwege technische problemen niet meer van start kon gaan en zo kwam aan deze spannende strijd voortijdig een einde.
Dennis Kuipers leek de tweede plaats stevig in handen te hebben en het was een kwestie van uitrijden, maar ook Kuipers maakte nog een hachelijk moment mee nadat hij op kp22 van de weg schoot en een koe raakte. Kuipers kon verder en de schade bleef beperkt. Loix reed onbedreigd naar de zege en Kuipers pakte de tweede plaats. De strijd om de derde plaats in het klassement was minstens zo spannend te noemen. Bob de Jong reed sterk met de Mitsubishi Lancer WRC, maar ook het optreden van Hermen Kobus en de Ford Fiësta S2000 was indrukwekkend. Kobus streed mee om de vierde plaats, maar viel helaas met technische problemen uit op kp6. David Bonjean had een wat mindere start, maar naarmate de rally vorderde kwam hij steeds beter in zijn ritme met de Peugeot 307 WRC. Komende vanaf een 6de plaats was het eerst Lhonnay met de Skoda Octavia WRC die er aan moest geloven en na 20 proeven beet ook Bob de Jong in het stof. Bonjean pakte de derde plaats, voor Bob de Jong en Lhonnay.
De 30ste editie van de Rallye de Wallonie was ook dit jaar weer een mooi evenement. De strijd aan kop was misschien snel beslist na het uitvallen van Duval, maar het gevecht om de overige plekken bleef tot op het einde spannend. De Nederlandse inbreng was goed te noemen met twee Nederlanders in de top vier. In de Ford Fiësta Trophy was er ook een Nederlandse overwinning. Timo van der Marel pakte daar zowel in de Belgische als de Nederlandse Trophy de winst en werd daarvoor beloond met de BFO Flat Ouit Trofee voor de meest opvallende prestatie van de rally.