De Rallye de Wallonie vormt dit seizoen de eerste meetellende wedstrijd van zowel de Belgische, als de Nederlandse Ford Fiësta Trophy. Hoewel Van der Marel zich voor beide trophy’s ingeschreven heeft, ligt zijn prioriteit bij de cup in België. “Het Belgisch kampioenschap telt zes wedstrijden, die we allemaal gaan rijden. Deelname aan het volledige Nederlandse kampioenschap voegt daar nog eens drie wedstrijden aan toe. Op dit moment hebben we daar helaas nog geen budget voor, dus onze focus ligt op België.”
De seizoensopener speelt zich af in Wallonië, rondom het stadje Namen. In totaal staan 24 klassementsproeven op het programma. De aftrap vormt de showproef Citadel op vrijdagavond. Een proef die start met een rondkoers bij de Citadel in Namen en eindigt met een smalle en steile afdaling op kasseien naar beneden. Zaterdag volgen nog eens 15 proeven, terwijl op zondag de laatste 8 worden verreden. In totaal meten maar liefst 18 Fiësta R2-equipes de krachten met elkaar. Timo van der Marel heeft deze wedstrijd al een paar keer eerder gereden en kijkt er enorm naar uit. “Deze wedstrijd heeft echt alles. Veel technische stukken, topjes, blinde bochten, asfalt, kasseien, klinkers, hairpins… Echt een uitdaging voor rijder, navigator en auto. Als het gaat regenen worden al die vette en slecht onderhouden wegen ook nog eens bijzonder glibberig.”
Met startnummer 45 op de deuren voeren Van der Marel/Smart de overige 17 Fiësta-rijders aan. Als de eerste deelnemer zondag even na half vier over het podium rijdt, heeft hij (of zij) er 217 kilometer op snelheid opzitten. Smart: “We gaan deze wedstrijd niet meteen alles uit de kast halen. Het is lastig om te bepalen hoe we staan ten opzichte van de Belgische deelnemers, vooral de lokale deelnemers zullen erg snel zijn. We gaan in ieder geval voor een podiumplaats in de Trophy.” Ook dit jaar is de service weer in handen van het vakkundige MCC Sport. “Ik werk al vele jaren samen met MCC Sport en ben blij dat we onze samenwerking dit jaar weer voort kunnen zetten. Ze hebben de Fiësta prefect opgebouwd, de vuurdoop tijdens de Tank S Rally in maart liep fantastisch. Aan de auto zal het niet liggen,” besluit Van der Marel.