Een dertigtal R5's aan de start. 17 chronoritten. En 250 km. tegen de klok. Naast de top van het Europese seizoen en het Belgische rallykampioenschap is de Kenotek Ypres Rally ook de derde wedstrijd op het gemeenschappelijke programma van Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley, de rijders van het Citroën Belux Junior Team. Kevin en Guillaume konden de afgelopen dagen de nieuwe door PSA aangebracht evoluties op de DS 3 R5 aan de tand voelen. Afgelopen zondag, tijdens de regionale wedstrijd Rallye de la Haute-Senne in Braine-le-Comte reed Guillaume Dilley voor het eerste met die evoluties. "En dat verliep heel goed. We hadden niet het minste probleem en zetten alle snelste tijden van de rally neer, om zo met de DS 3 R5 van het team van Caren Burton de overwinning te pakken", stelde de tevreden Brusselaar.
"Het achterste differentieel onderging de belangrijkste evolutie", vervolgt Guillaume. "In sommige types van bochten is de achtertrein nu heel wat stabieler. Maar ik moet toegeven dat ik dat nieuwe differentieel nog niet ten volle kan benutten. We hebben nog wat werk nodig om de afstellingen aan te passen en honderd procent van het voordeel te kunnen genieten. Ook de stuurinrichting voelt anders aan, en levert nu een betere feedback. Het prestatieniveau van de DS 3 R5 is uiteraard de hoogte ingegaan.
Maandag was het de beurt aan Kevin Demaerschalk om de voordelen van de nieuwe evoluties op de DS 3 R5 van J-Motorsport te ontdekken. "We hebben in de buurt van Alveringem een testdag afgewerkt, op een basis die representatief is voor het parcours dat ons in Ieper te wachten staat," legt de jongeman uit Hoeilaart uit. "Het eerste wat ik kan stellen, is dat ik opnieuw een wagen heb zoals in Tielt. Efficiënt en goed afgesteld. Naast het testen van de evoluties hebben we de dag ook benut om meerdere afstellingen uit te proberen en een gepaste set-up te vinden voor het Ieperse parcours, of dat nu nat of droog zal liggen. In mijn ogen is het differentieel het belangrijkste voordeel van deze nieuwe kit. De achtertrein wou zich bij het duiken in de koord van een bocht nogal eens nerveus gedragen en dat is nu niet meer het geval. En in Ieper moet je nogal diep snijden..."
Kevin Demaerschalk komt in Ieper dikwijls goed voor de dag, maar weet ook dat het een lange, moeilijke en veeleisende wedstrijd is. "Als de weersomstandigheden meezitten, kan je hard aanvallen. Als het regent wordt dat anders... Ik denk dat heel wat rijders op vrijdagavond snel uit de startblokken willen gaan. We zullen eerder proberen een goed ritme te vinden. Als we fouten en lekke banden weten te vermijden, dan moet het resultaat aan het eind van de 250 km. tegen de klok meevallen. Maar we beseffen dat in Ieper, meer nog dan elders, alles kan gebeuren."
Wat Guillaume Dilley betreft, die snijdt Ieper aan zoals alle andere rally's. "Op zo'n parcours en met zo een startveld moet je je bescheiden opstellen", vervolgt de regerende Belgische vice-kampioen. "Je moet met zoveel parameters rekening houden, dat je er maar beter het hoofd bijhoudt. De rijders die op vrijdagavond voorin staan zijn niet noodzakelijk dezelfde rijders die aan de finish in de voorste regionen prijken. Ieper is een wedstrijd waarin je vooral regelmaat moet weten aan te houden. Van de eerste tot de laatste chronorit. Hoewel ik persoonlijk meer vloeiende parcours prefereer, zoals in de Wallonie, Spa of de Condroz, moet je je overal thuis voelen om een volledig rijder te zijn. Ik wil vooral intelligent rijden, maar wel tegen een strak tempo. Als alles meevalt, zou dat zaterdagavond een goed resultaat moeten opleveren."
Donderdag werken Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley de Qualifying Stage en de officiële shakedown van de wedstrijd af, aan het stuur van hun DS 3 R5, die respectievelijk de nummers 14 en 15 zullen dragen. Vrijdag wordt de start van de eerste proef om 16u54 gegeven.