Ondertussen zit het eerste gedeelte van de Africa Eco Race er op en hebben de deelnemers op zondag 7 januari hun rustdag. Daarom is dit een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen dagen:
Een zware start
De eerste etappe was een korte, maar niet minder intensief voor man en machine. Volgens Johan heeft de truck de eerste etappe glansrijk doorstaan. Het was vooral even wennen aan alle nieuwe geluiden maar ondanks dit zijn de eerste sprongen al gemaakt. Echter had deze proef ook een keerzijde. De stuurbekrachtiging viel uit. Dit zorgde voor Johan voor extra trainingen van de armspieren en voor de monteurs in het bivak een eerste nacht zonder slaap.
Resultaat: 8e truck / 22e algemeen
Ook dag twee was direct een zware beproeving. Deze etappe werd door de organisatie bestempeld als één van de twee zwaarste proeven van de race. Na de eerste duinen volgde er een stuk hardere ondergrond. Door problemen met het bandenspanning systeem kon de truck hier nog niet zo goed mee omgaan want diverse onderdelen kwamen los. Resultaat: veel stoppen om te repareren en zaken vast te zetten waardoor er veel tijd verloren ging. Een ±13 uur durende etappe kan dus inderdaad bestempeld worden als zwaar.
Resultaat: 11e truck / 40e algemeen
Een prima vervolg
De derde dag was anders dan de eerste twee dagen en zorgde voor nieuwe energie. Zeker bij het service team dat al twee nachten heeft moeten doorwerken. Door de eerdere problemen moesten Johan en Dirk achterin het veld starten. Echter zat alles mee, voelde de auto goed en was het een hele mooie etappe om te rijden. Met zo'n 50 inhaalacties mogen we wel spreken van een prachtig resultaat en dit laat de potentie van de Zetros dan ook direct zien.
Resultaat: 9e truck / 34e algemeen
Op dag 4 kwam alles aan op navigeren. Een redelijk lange proef met lastige navigatiepunten. Echter lukte het de mannen om wat plekjes te winnen bij de trucks en een stabiele etappe te rijden. Wel hebben de banden het zwaar te verduren gehad, maar dit kon in het bivak natuurlijk weer worden opgelost.
Resultaat: 8e truck / 28e algemeen
Op naar de 'rustdag', maar dit ging niet zonder slag of stoot. Ondanks dat Johan niet voluit is gegaan werden er toch snelheden van 135 kilometer per uur behaald. Echter begon de auto op ongeveer 100 kilometer in de proef naar Diesel te stinken. De twee reservewielen waren losgekomen en hebben de dop van de dieseltanks er af geslagen. Een kleine tegenslag, maar desondanks toch nog een 9e plek in het dagresultaat bij de trucks.
Resultaat: 8e truck / 25e algemeen
Vandaag is het de 'rustdag' van de race. Echter is er voor het team genoeg te klussen om de truck weer in optimale conditie te krijgen voor de komende week.