De proef had zowel start als finish in de buurt van het bivak bij Chami in Mauretanië. De Rooy legde de afstand af in 4 uur en 40 minuten. Klassementsleider Vladimir Vasilyev bouwde zijn voorsprong op De Rooy zodoende met ruim 46 minuten uit. De Mini van de Rus haalde opnieuw een gemiddelde snelheid van 125; ruim 20 km/u sneller dan de Iveco.
Op de overwegend snelle stukken, afgewisseld met de keiharde bulten kamelengras, reed De Rooy een band bijna kapot. “Het loopvlak. We hebben ‘m voor de zekerheid gewisseld voordat ie echt kapot ging”, vertelt hij in het bivak. “Dat betekent dat ik voor morgen nog anderhalve band heb.”
De zevende etappe was namelijk het eerste deel van de marathonetappe. De Rooy moest zijn Iveco Powerstar in een parc fermé zetten waar de monteurs van het assistentieteam er niet aan mogen komen. Met de reservebanden waarmee hij begon aan de zevende etappe, moet hij ook het eind van de achtste zien te halen.
“Wij kunnen rustig ons ding doen en de monteurs kunnen vroeg gaan slapen”, zei De Rooy. “Dat komt goed uit, want de service heeft morgen een rit van rond de tien uur voor de boeg.” De deelnemers in de race staat een proef van 439 kilometer te wachten, waarin volgens de organisatie ‘de echte duinen beginnen’. In de etappe kan De Rooy wellicht oprukken naar de vierde plaats in het klassement. De Zwitser Remy Vauthier heeft slechts 3 minuten voorsprong op De Rooy.