Kijkend naar alleen de trucks, was de voorsprong van Gerard de Rooy op de anderen opnieuw levensgroot. Jan van de Laar kwam als tweede truck over de finish, op ruim drie kwartier van De Rooy. Maar alleen de trucks is niet waar De Rooy voor komt. Hij wil het algemeen klassement winnen. Daarin heeft hij nu 1.33.57 te overbruggen op Vladmir Vasilyev.
De derde etappe, met een proef van 400 kilometer van Foum Zguid naar Assa, was niet in het voordeel van de trucks. “Het was een snelle proef, met veel stenen”, beschrijft Gerard de Rooy. “Wij konden daar met 150 overheen blazen, maar de buggy’s reden daar 180, 190. Dan is er niet veel te winnen.”
De Rooy stond op ongeveer 100 km in de proef een tijdje stil bij een motorrijder die hard gevallen was. “We hebben gewacht tot er hulp was. We hebben daarvoor 25 minuten terug gekregen, maar voor mijn gevoel hebben we er zeker 35, 40 minuten gestaan.”
Het vervolg ging prima, tot ongeveer 80 kilometer voor de finish een band langzaam begon leeg te lopen. Monteur Darek Rodewald kon die wel steeds een beetje bijpompen, maar de laatste 20 kilometer was het niet meer bij te houden. “Wisselen kost meer tijd dan voorzichtig doorrijden”, vertelt De Rooy. “Maar aan de finish bleek wel dat het loopvlak er finaal af was gereden.” De Rooy was niet ontevreden over het resultaat, maar had uiteraard liever iets minder tijd verloren.
Aanzienlijk minder verging het Wuf van Ginkel. Al na 60 kilometer kwam hij in zulke grote problemen dat hij net als in de tweede etappe de proef uit moest. En deze keer kon dat niet op eigen kracht, maar moest de truck achterop de trailer naar het bivak. “Eerst kregen we te maken met het waterreservoir dat was los geschoten”, vertelt Van Ginkel. “Dat konden we wel repareren, maar even later kregen we problemen met de motor, waardoor we niet verder konden. Wat er precies aan de hand is, is niet duidelijk. Dat zullen we vanavond in het bivak moeten bekijken. Ik hoop dat het te maken is. Het is hoe dan ook een enorme teleurstelling.”