Nieuws

VB Rallysport ook in gelegenheidssamenstelling naar podium

Tijdens de Visual Art Rally, verreden op zaterdag 14 april, wist VB Rallysport het uitstekende resultaat van de Sijperda Zuiderzeerally een goed gevolg te geven door ook tijdens deze wedstrijd op het podium te eindigen in de klasse RC4. Hoewel de wedstrijd voor de equipe met rijder Martin van Brussel, voor deze gelegenheid genavigeerd door de ervaren navigator Gijs Boom, niet vlekkeloos verliep, legden zij na een knappe inhaalrace met de snelle Ford Fiesta ST150 beslag op de 19e plek in het algemeen klassement en een mooie 2e plaats in de klasse RC4 en het bijbehorende eremetaal.

Het evenement, welke traditioneel in de omgeving van Barneveld wordt verreden, was dit jaar omgedoopt tot de Visual Art Rally en telde mee voor het Nederland Rally Kampioenschap.  Voor deze editie had de organisatie een drietal klassementsproeven uitgezet rondom Putten, Wekerom en Meelunteren, welke 3 maal verreden moesten worden met een totaal van 270 km, waarvan iets meer dan 110 km op snelheid afgelegd diende te worden.

Na de Sijperda Zuiderzeerally had het serviceteam de Ford Fiesta weer helemaal nagekeken en klaargemaakt voor de 2e wedstrijd van het seizoen, waarvoor de equipe en het serviceteam al op vrijdagavond afreisden richting het industrieterrein Harselaar in Barneveld voor de documentcontrole en de technische keuring van de rallyauto. Tevens werden de eerste 2 klassementsproeven al verkend, waardoor zaterdagochtend de wekker iets later gezet kon worden voor de verkenning van de 3e en laatste proef.

Rijder Martin: Helaas is mijn vaste navi (Bart) er niet bij en zal Gijs de pacenotes voor zijn rekening nemen. We kenden elkaar vóór deze wedstrijd nog niet maar ik heb een goed gevoel overgehouden aan het verkennen en met het vertrouwen zit het wel goed. Ik ben vooral enthousiast over proef 3 vanwege de grote hoeveelheid bochten, dat ligt mij en de Fiesta erg goed.

Na een goede nachtrust werd zaterdagochtend wederom koers gezet naar het industrieterrein Harselaar, waar het serviceteam de puntjes op de -i- van de Ford Fiesta zette. Ondertussen werd door de equipe de 3e proef verkend, waarna iedereen zich opmaakte voor de start van de wedstrijd. Om 12:38 uur passeerde de witte Ford Fiesta met startnummer 43 het startpodium voor de eerste boucle van 3 klassementsproeven. Helaas kreeg de equipe al op de 1e proef te maken met technische problemen. Op een onverharde T-splitsing gleed de auto nét iets te ver naar buiten, waardoor de auto met de linker zijde in de naastgelegen akker belandde. Hoewel rijder Martin de Fiesta weer snel terug op de weg kreeg, bleek dit kleine uitstapje niet zonder gevolgen te blijven want er ontstond een rookwolk achter de auto. Na enige twijfel werd er toch besloten de Fiesta aan de kant te zetten op te zoeken naar de oorzaak van de rook. Gelukkig werd deze door Gijs snel gevonden: een stuk baksteen, welke een aanzienlijk stuk van de linker voorband had afgeslepen. Om geen verder risico te nemen werd de rest van de proef rustig uitgereden, wat resulteerde in bijna 5,5 minuut tijdverlies op de snelste rijder in de klasse RC4.

Na het wisselen van de band werd, met nog slechts enkele minuten te gaan om uitsluiting te voorkomen, de tijdcontrole van proef 2 bereikt. Helaas werd deze proef niet op snelheid maar geneutraliseerd verreden, waarna koers werd gezet naar proef 3. Ondanks wat kleine foutjes werd veilig en wel het serviceterrein bereikt, waar het serviceteam al klaar stond om de Ford Fiesta grondig na te lopen na de problemen op de 1e proef. Gelukkig bleef het bij een kapotte band en werd na een schoonmaak- en tankbeurt koers gezet voor de 2e boucle van de 3 klassementsproeven.

Dit keer waren er geen problemen voor de equipe en werden de tijden van de 1e boucle structureel verbeterd. Tijdens de 2e maal service werden er geen problemen gevonden, waarna koers gezet werd richting Putten voor de 3e en laatste boucle van de wedstrijd. Omdat het onverhard op de 1e proef na elke passage steeds slechter rijbaar werd, lukte het niet om de tijd nogmaals te verbeteren. Daarentegen werd de tijd op de 2e proef wél weer verbeterd en kwam de finish van de wedstrijd, met nog 1 proef te gaan, in zicht. Echter werd er niet gekozen om rustig uit te rijden maar om te proberen zoveel mogelijk verloren tijd goed te maken. Ondanks opnieuw een klein foutje werd de finish van de laatste proef veilig bereikt. Na het passeren van het finishodium, waar de equipe werd opgewacht door het serviceteam, bleek van de achterstand van ruim 5 minuten nog ruim 2 minuten over te zijn, wat niet voldoende was voor de overwinning in de klasse RC4.

Navigator Gijs: “Ondanks de pech op de eerste klassementsproef hebben we een leuke wedstrijd gereden. De samenwerking met Martin verliep direct goed en ik ben positief verrast van de snelheid welke Martin uit de toch redelijk standaard Fiesta weet te halen. Erg knap! Het doel was goede punten behalen voor Martin zijn kampioenschap en ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn. Hopelijk kan Martin met vaste navigator Bart het succes vervolgen tijdens de ELE.

Rijder Martin: “Echt balen van ons probleem op de 1e klassementsproef maar dat hoort bij het spelletje! De samenwerking met Gijs was uitstekend, waardoor we een groot deel van onze achterstand hebben kunnen goedmaken. De Fiesta heeft zich fantastisch gehouden en we hebben weer veel punten voor het kampioenschap binnengehaald. Een succesvolle wedstrijd dus!

Het team wil haar sponsoren Helweg ICT Services, Aangepastebak.nl, NB Concultancy, KAN Reclame, ED Management, A2 Dienstverlening, De Garage Meppel en het serviceteam van VB Rallysport hartelijk bedanken voor de ondersteuning.

RSS News Feed