Vrijdagavond kregen de deelnemers meteen acht klassementsproeven voor de kiezen, met als extra uitdaging het rijden tot diep in de nacht. Na een korte nachtrust moesten er zaterdag wederom acht klassementsproeven worden volbracht. Dat dit geen makkelijke opgave was, is te zien aan het aantal deelnemers wat de finish uiteindelijk bereikte, van de 58 deelnemers waren dat er slechts 38. Super trots is Rally Team Brabant dan ook dat zij maar liefst twee auto’s aan de finish wisten te krijgen. Antoine en Johan vochten zich naar een vijfde plaats algemeen terwijl Stijn en Marco de achttiende plaats wisten te bemachtigen in hun eerste rally met de 350Z.
Stijn van Bree / Marco Schillemans
Stijn en Marco kwamen naar Etten-Leur met de 2e Rookie auto, een Nissan 350 Z. Stijn had voorafgaande aan de wedstrijd slecht een klein uurtje kunnen testen om een beetje het gevoel te krijgen met deze auto, de praktijk zou dus moeten gaan uitwijzen wat er mogelijk was. Ervaring in het rijden van de grote zware rally’s had Stijn ook nog niet aangezien hij begin juni pas aan de start stond van zijn eerste grote wedstrijd. Het duo keek dan ook tegen een groot niet voorspelbaar avontuur aan.
Zonder verwachtingen werd de rally ingegaan, het motto was plezier maken, leren en dan vervolgens gaan presteren. En dan maar zien waar dit hun zou brengen in het eindklassement, want de finish halen was iets wat de heren ook hoog op hun verlanglijstje hadden staan. Marco was de laatste 8 editie’s niet aan de finish gekomen en had dus nog een appeltje te schillen met zijn thuiswedstrijd.
Met een 100% voorbereiding werd er vrijdagavond gestart, Stijn kon mooi gebruik maken van alle kennis van het parcours die Marco de afgelopen jaren had opgedaan. De extra gladde bochten, verkanting van de weg, het verschil in diverse ondergronden maar ook de punten waar in het verleden al auto’s het strijdtoneel hadden moeten verlaten. Daardoor kon er op vrijdagavond al hard gegaan worden waar het verantwoord was en een tikkie terug daar waar Marco vertelde dat het sterk gewenst was. Dat dit een prima tactiek was bleek midden in de nacht toen de eerste acht klassementsproeven erop zaten en ze, ook tot hun eigen verbazing, terug te vinden waren op een 21ste plaats in het algemeen klassement.
De gehele zaterdag is er defensief hard gereden ipv “ de dood of de gladiolen” en dit begon zijn vruchten af te werpen, langzaam kropen ze gedurende de dag naar voren in het klassement. Op klassementsproef 12 was er nog even een klein momentje, in precies dezelfde bocht als Antoine en Johan schoven ook zij opzij. Echter was de weg voor hun al vrij gemaakt van prikkeldraad en houtwerk door verschillende auto’s voor hun, doordat Stijn het gas er op hield schoten ze naar de andere kant van de weg waar ze net voor een paaltje langs schoten. Het duo pakte snel hun ritme weer op en voltooide de rally. Groot was de vreugde toen bleek dat Stijn en Marco in hun eerste grote rally een 18e plaats algemeen scoorden en daarnaast nog als 3e Nissan van de 10 die gestart waren binnen kwamen.
“ Wij willen hierbij als eerste Rally Team Brabant bedanken voor de perfecte samenwerking. De professionaliteit van dat team is heel groot en de sfeer heel warm, fijn dat we daar deel van mochten uit maken. Marco en ik hebben van begin tot eind genoten” begint Stijn “Daarnaast nog een woord van dank aan Mats en Mark van de Brand die voor ons klaar stonden als het nodig was. Nu op naar Hellendoorn waar ik samen met Marco en Rally Team Brabant deze ervaring verder wil gaan uitbreiden en hopelijk weer zo’n mooie prestatie kan neerzetten” besluit Stijn.
Antoine van Ballegooijen / Johan Findhammer
De eerste ronde van drie proeven verliep vrijdagavond volgens plan, bedoeling was om vlot te starten maar wel energie over te houden voor de lange nacht. Enige kleine oponthoud wat ze even hadden was doordat een deelnemer voor hun van de weg geraakt was en er ver van te voren gele vlaggen werden getoond waardoor er snelheid geminderd werd.
De tweede ronde verliep perfect, Antoine en Johan kwamen echt in een goed ritme. Echter op proef Achtmaal kwamen ze bij de auto van Martin van Iersel uit die in de sloot lag. Omdat er geen baanposten te zien waren en ook geen navigator werd besloten om even te stoppen. Martin gaf gelukkig OK waardoor ze door konden rijden, wel zijn ze nog gestopt bij de volgende baanpost om dit te melden. De tijd die er daardoor neergezet werd was bijzonder slecht, echter werd op verzoek van Johan deze tijd later herzien en door de organisatie gecorrigeerd.
De derde ronde verliep probleemloos en stonden ze na een lange nacht deze eerste dag afsluiten om een keurige 5e plaats algemeen, slechts 6 seconden achter de GT3 Porsche van Timothy van Parijs.
Na een goede nachtrust waren ze weer fris om de laatste acht proeven te gaan rijden. Meteen moest er een moeilijke keuze gemaakt worden omdat het tijdens de nacht was gaan regenen. Het werd net voor de start droog maar er was wel nog steeds dreiging van regen. Samen werd besloten om op slicks van start te gaan, een gouden keuze bleek achteraf.
Op een rap tempo werden de middagproeven afgewerkt, het ritme bleef hoog en de tijden goed. Klassementproef twaalf was er een klein momentje voor de heren. Bij het aanremmen op een haakse bocht naar rechts vertraagde de auto in het geheel niet. De Evo X schoof het bos in, rooide wat kreupelhout en stond net voor een aantal bomen stil. Gelukkig bleef deze actie “ zonder erg” zoals collega van Parijs constateerde.
De laatste proeven liep de samenwerking in de auto als vanouds en ook de snelheid was weer helemaal terug. Er werden constant tijden in de top 5 op de klokken gezet. Met een 5e plaats algemeen werd de rally afgesloten. Uiterst tevreden kan het team zich nu gaan richten op hun wedstrijd van het jaar, de WK rally in Duitsland. Met deze perfecte generale gaan ze daar vol goede moed heen.