De Fransen sloten hun carrière samen in stijl af met een overwinning op FORUM8 ACI Rally van Monza na een spannende confrontatie met Toyota Gazoo Racing-teamgenoot Elfyn Evans.
De leiding wisselde zes keer van eigenaar tijdens drie dagen van uitdagende snelheidstests in de uitlopers van de Italiaanse Alpen en op Monza's iconische Temple of Speed-circuit. De uitkomst werd bepaald toen Evans spinde in de voorlaatste snelheidstest, waardoor Ogier met 7,3 seconden kon winnen in een Yaris World Rally Car. Ogier stopt volgend jaar met fulltime rijden, terwijl dit de laatste rally van Ingrassia was.
"Ik voel me nu een beetje leeg omdat het altijd een vermoeiend seizoen is", zei een juichende Ogier, wiens overwinning het 200ste wereldrallysucces voor Frankrijk markeerde. "We geven er zoveel aan. Ik moet echt naar elk teamlid gaan en hen mijn grote dank betuigen, want zonder hen zijn we niets. Ze zijn vandaag ook wereldkampioen, wij zijn kampioenen van fabrikanten, coureurs en bijrijders.”
Ogier overleefde een enorme laatste ochtend moment toen hij een betonnen barrière bij Monza doorknipte. Door de klap viel een brok uit zijn rechtervoorband, maar het Pirelli-rubber bleef opgeblazen. Zijn kampioenschap winnende marge was een voorsprong van 23 punten op Evans. Met hun 1-2 finish maakten ze schoon schip betreffende de grote titels, aangezien Toyota ook voor het eerst sinds 2018 de constructeurstitel veiligstelde na negen van de 12 rondes te hebben gewonnen.
Dani Sordo voltooide het podium in een Hyundai i20, 14,0 seconden achter Evans. De Spanjaard Sordo degradeerde teamgenoot Thierry Neuville zaterdagmiddag toen de Belg in een barrière spinde. Neuville eindigde 10,7 seconden achter Sordo.
Oliver Solberg behaalde de beste vijfde plaats in zijn carrière, ondanks dat de motor van zijn i20 tweemaal afsloeg in de laatste etappe. Teemu Suninen klom naar de zesde plaats in een vergelijkbare auto toen Takamoto Katsuta in de voorlaatste etappe door een barrière spinde en de linkervoorwielophanging van zijn Yaris brak. Katsuta herstelde zich en eindigde als zevende voor Gus Greensmith's Ford Fiesta. De Brit spinde ook in de voorlaatste test, maar eindigde bijna twee minuten voor Kalle Rovanperä. De jonge Fin, winnaar van twee rondes dit seizoen, reed het hele weekend voorzichtig om punten te pakken voor Toyota's titelbod voor het geval Ogier en Evans in de problemen zouden komen.
Het evenement betekende het einde van het World Rally Car-tijdperk na 25 seizoenen. Volgend jaar zullen de nieuwe hybride-aangedreven Rally1-auto's in het kampioenschap worden geïntroduceerd. Zie ook ons nieuwsbericht over de nieuwe klasse indeling.