Met nog 5 ritten te gaan daagden regenwolken op boven Namen en omstreken en niet veel later gingen de hemelsluizen open. Freddy Loix deed wat hij had aangekondigd en viel aan als gek. Samen met Cedric Cherain werd er een fantastische en memorabele strijd uitgevochten met als inzet de zege. Na afloop van de voorlaatste rit had Cherain zich aan kop genesteld, Loix volgde op amper 3.5 seconden. De laatste rit werd tegen een hels tempo afgewerkt en bij aankomst aan de finish werd duidelijk dat Freddy Loix en Johan Gitsels met hun Skoda Fabia S2000 4.8 seconden sneller waren dan Cherain en in de eindafrekening 1.3 seconden bonus hadden op hun eerste achtervolger.
De sfeer bij het team, bij rijder en corijder was uitgelaten. Het was een mix van emoties. Blijheid bij de ene, ontgoocheling bij de andere. Iedereen viel in elkaars armen. Het was een mooi en pakkend moment. Elk van ons was tot het uiterste gegaan om zo’n best mogelijke tijd te realiseren. Er werd tijd gemaakt voor interviews en dan ging het richting Jambes voor de laatste tijdscontrole en podiumceremonie. Het is daar dat het mis ging en het mooie sportieve verhaal voor iedereen een zure bijsmaak kreeg.
“Het is bijzonder jammer dat de dag na zo’n glansprestatie van twee rijders niemand nog spreekt over het sportieve” zegt Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import. “Het is jammer voor de sport en wij betreuren dat. Wat er gebeurd is kan je best omschrijven als een samenloop van omstandigheden. Freddy en Johan hadden misschien iets alerter moeten zijn en, gezien het strakke tijdschema, zich eerder naar Jambes hadden moeten begeven. Aldaar aangekomen werden ze geconfronteerd met een hindernis die de toegang naar de tijdscontrole versperde. Er was verwondering en twijfel want Freddy en Johan wisten niet meteen wat te doen. Beiden wilden het roadbook volgen maar er was die ene hindernis en er stond geen steward. Uiteindelijk besloot Freddy om achteruit te rijden maar dat ging niet meteen want ook Cedric Cherain, die achter Freddy’s wagen stond, wou dezelfde weg nemen. Ook hij zag die hindernis, reed achteruit en bood zich aan bij de TK. Freddy en Johan zijn hem gevolgd maar inderdaad, er was toen al kostbare tijd verloren gegaan waardoor Freddy en Johan zich twee minuten te laat aanboden aan de TK en daardoor bedacht werden met 20 seconden straftijd. Dat zijn de feiten en die ontkennen we niet.”
“Nadien stak een discussie de kop op, werden Freddy Loix en Cedric Cherain bij de koersdirectie ontboden om hun verhaal te doen. Er volgde een uitspraak waar wij ons niet konden in vinden. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat een hindernis de weg versperde. Vandaar dat we protest indienden dat door de sportieve commissie van de RACB gisterenavond nog behandeld werd. Zij hielden wél rekening met het feit dat een hindernis de weg versperde wat ook bevestigd werd door Cedric Cherain. De leden van de commissie oordeelden dat we daardoor tijd hadden verloren. Zij kwamen tot een besluit waaruit we kunnen interpreteren dat de organisatie op de vingers werd getikt omdat die hindernis de juiste toegang tot het park en de TK blokkeerde. Maar de sportieve commissie was ook van oordeel dat Freddy en Johan ook niet vrijuit gingen en alerter hadden moeten reageren. Ook hier kunnen wij ons in vinden. Wij betreuren dat een mooie sportieve strijd zo’n einde kende maar wij vonden het ook belangrijk dat bepaalde feiten onder ogen werden gezien en dat die feiten uiteindelijk ook gehoor kregen bij de sportieve commissie van de RACB. Met dank aan Cedric Cherain en André Leyh die Freddy Loix steunden in zijn pleidooi en bevestigden dat ook hij niet via de normale toegang naar de TK kon rijden.”