Op de vrijdagavond stonden de eerste twee, van in totaal 25 proeven, geprogrammeerd. De Super Show Proef Citadelle werd twee keer gereden. Het in groten getale aanwezige publiek smulde, ondanks de vele regen, van de doorkomsten van de bijna 120 deelnemers.
Na de eerste keer doorkomst op de Citadel was er volgens Antoine nog ruimte voor progressie. De alsmaar aanhoudende regen en de daardoor steeds verder verslechterende onverharde ondergrond, maakten een verbetering van de tijd echter onmogelijk. Desondanks wisten Antoine en Johan de vrijdagavond op een verdienstelijke achttiende plaats af te sluiten. Daarmee leek de inschatting dat een plek bij de top twintig haalbaar moest zijn, voorlopig bewaarheid te worden.
Vol goede moed stonden beide mannen de volgende ochtend dan ook aan de start van de derde klassementsproef. Daar sloeg het noodlot echter toe. Direct na de start, bij het opschakelen van de eerste naar de tweede versnelling, klonk er een harde klap uit het vooronder. Er bleef niets anders over dan de auto aan de kant te zetten en de strijd te staken.
“De schade is aanzienlijk,” aldus Antoine. “Er zit een groot gat in het motorblok op een plek waar dat niet hoort. Wat er precies is gebeurd moet thuis in de werkplaats uitgezocht worden. We hebben op de vrijdagavond niets bijzonders gemerkt en ook tijdens de verbindingsetappe zaterdagochtend hebben we niets vreemds gemerkt.”
Over een maand wordt rondom Eindhoven de ELE Rally verreden, de thuiswedstrijd voor het Rookie Rally Team. “Of we daar aan de start kunnen verschijnen zal nog moeten blijken,” zegt Antoine. “De schade is dermate groot dat nog te bezien valt of we de Lancer op tijd gerepareerd kunnen krijgen.”