Er werd door velen nieuwsgierig uitgekeken naar wat het rallyduo in de Skoda Fabia R5 met het startnummer 3 in en rond Bocholt zouden laten zien. Boxoen en Vermeulen startten zoals verwacht voorzichtig, maar wisten de eerste lus van vijf proeven als zevende af te sluiten. Ook na de herhaling van die lus bezette het duo nog dezelfde positie, ondanks een kleine schuiver. "Ik moet finishen en trachten elke lus vooruitgang te boeken”, stelde Boxoen in het assistentiepark. “We weten op welk vlak we nog progressie moeten maken en ik ga dat zeker proberen te doen in de slotronde." Al in KP 11 en 12 deed Boxoen duidelijk beter dan bij zijn eerste twee passages, dus dat zat wel snor. De dertiende chronorit bleek echter zijn reputatie van ongeluksbrenger eer aan te doen.
“In de koord van een bocht moet een steen door de doortochten van de vele wagens zijn losgekomen”, doet Boxoen het relaas. “Ik sneed de bocht net zoals bij de eerste twee passages, maar nu knalde de auto op die steen. Stuurarm kapot en dat was dat.”
Boxoen was uiteraard ontgoocheld dat hij het einde niet had gehaald, maar zag ook positieve punten. “Het was een goede zaak dat we zoveel kilometers konden afleggen”, aldus de West-Vlaming. “Ook voor het opbouwen van het zelfvertrouwen. Maar ik had toch heel graag het eindpodium gehaald.”
Boxoen werd bijgetreden door coach Freddy Loix. “Niet vergeten dat Achiel hier zijn allereerste proeven op onverhard heeft gereden”, aldus de uittredende Belgische rallykampioen. “De Sezoensrally is niet de makkelijkste wedstrijd. Ik ben tevreden dat Achiel ‘proper’ wist te rijden. Voor de laatste lus had ik hem gevraagd een tandje bij te steken en in de eerste twee proeven lukte dat aardig. En toen kwam die steen…” “Ik denk dat we ondanks de opgave heel wat positieve conclusies mogen trekken”, besluit Cathérine Van Geel, PR Manager bij Skoda Import. “Achiel heeft in de loop van de wedstrijd heel wat progressie geboekt. Tuurlijk is er nog werk aan de winkel, maar daarvoor dient dit project ook. Het feit dat de samenwerking tussen rijder en corijder, en ook rijder en team, uitstekend verliep is alvast een goed voorteken. Ook de feedback die Achiel aan Freddy wist te leveren stemt hoopvol. Dit mag als een geslaagde start van ons gemeenschappelijk project worden beschouwd.” Voorin ging de secondenstrijd om de overwinning tussen twee Skoda-rijders. Vincent Verschueren en Kris Princen gaven elkaar geen duimbreed toe, en eerstgenoemde begon met amper zes tellen voorsprong aan de slotlus van vijf proeven. Princen wist de in de eerste twee chronoritten de kloof meer dan te halveren, en dan kwam de beruchte proef dertien… Verschueren knalde eveneens op de losgekomen steen, en ook voor hem betekende dat einde verhaal. Benoît Allart, pas voor de tweede keer aan de start in Bocholt, leek eveneens op een eervolle prestatie af te stevenen. Met zijn Skoda Fabia R5 legde de winnaar van de Spa Rally bijna beslag op de vierde plaats, maar ook hij viel ten prooi aan diezelfde verduivelde steen op de dertiende proef en zag zo twee minuten verloren gaan. De zege ging uiteindelijk en verdiend naar Kris Princen, met 1’13 voorsprong. De Limburger komt met zijn Skoda Fabia R5 zo opnieuw in de running voor de nationale rallytitel. De volgende wedstrijd voor Achiel Boxoen en Jasper Vermeulen is de Rally van Wervik, ter voorbereiding op het hoogtepunt van het Belgisch rallyseizoen, de Ypres Rally.