De avondproeven in Boekelo en Rutbeek waren vrijdagavond meteen erg zwaar voor de deelnemers, want zonder wind bleef het stof hangen, wat een aantal rijders in de problemen bracht. Hans Weijs schoof van de baan, net als Gerben Brouwer. De piloten die hun notes goed voor elkaar hadden en die specifieke herkenningspunten hadden vermeld om de afstand beter in te schatten, konden het verschil maken. Kevin Van Deijne nam vrijdagavond de leiding voor Piet van Hoof, die minder goed ziet in het donker, en Melissa Debackere, die flink twijfelde door de slechte zichtbaarheid en haar kennismaking met het parcours. Jasper van den Heuvel verdween meteen uit de wedstrijd door een technisch probleem (spruitstuk)
Zondag nam Piet van Hoof meteen het commando over van Van Deijne en de winnaar van vorig jaar zou zijn leidersplaats niet meer uit handen geven. "Dit is een mooie overwinning, maar de R5's waren dit weekend blijkbaar niet in topvorm. Ik verloor vrijdag wel wat tijd door mijn slecht zicht in het donker en vooral omdat ik een griepje had, maar zaterdag heb ik me goed geamuseerd," vertelde Van Hoof.
Melissa Debackere was de snelste van de R5-piloten. De snelste dame van Europa, in Hengelo genavigeerd door Patrick Gerritsen, ingenieur bij Wevers Sport en al jaren een vriend van Melissa, rukte op naar de tweede plaats met haar Skoda Fabia R5, op 23"5. "Ik ben heel tevreden," aldus Melissa. "We hebben vandaag een aantal snelste tijden gereden en we hebben de afstellingen van de Skoda verbeterd, dankzij tips van Patrick. Mooi, want zaterdagavond was het heel moeilijk in het stof. We stonden bijna stil op het onverhard omdat we echt niets zagen."
Kevin van Deijne, zaterdagavond nog leider, moest eerst buigen voor Piet van Hoof en vervolgens voor Melissa Debackere. Van Deijne eindigde op 1'43"3. "We braken de aandrijfas links vooraan en de wagen ging plots rond. Ik had dit Probleem nog niet eerder gehad, dus de reactie van de wagen verraste me helemaal. Daardoor hebben we de tweede plaats verloren, maar ik ben wel tevreden," vertelde Kevin, die volgend jaar mogelijk de overstap maakt naar een R5 van een ander merk.
Na de opgave van Antoine van Ballegooijen, die met technische problemen moest opgeven, scoorde Bas van Kamperdijk een mooie vierde plaats, 18"9 voor Nederlands kampioen Lambert Parren, die op zijn beurt 9"3 voorsprong had op Hyundai-piloot Martin van Iersel.
Roel van der Zanden werd 7de algemeen, voor Dries Bosch, die als eerste 2WD met zijn Toyota Corolla de maat nam van Wim Muilwijk met zijn snelle BMW. Ger Haverkate sloot de Top 10 af met zijn Subaru Impreza.