Christophe De Leeuw heeft de overwinning in de NED Historic Rally echter zeker niet gestolen. De jonge Limburger nam op de eerste proef de leiding, na een foutje van Paul Lietaer, die even een vergissing maakte op een T-situatie. De favoriet verloor een tiental seconden, maar had in de regen alle moeite van de wereld om het verschil dicht te rijden. Pas toen het droger werd, nam de krachtige Opel Manta 400 de leiding, tot de snor op de allerlaatste proef, waar hij aan begon met 11" voorsprong, lek reed en het wiel moest wisselen. Lietaer gooide meteen de handdoek in de ring.
"We verloren in totaal 23 minuten op de proef en we zijn uit de wedstrijd gestapt. Morgenochtend moeten we opnieuw starten in de Belgische TBR Rally met de Manta 400," vertelde Lietaer gelaten.
Christophe De Leeuw was in de wolken, maar had ook respect voor zijn concurrent: "Ik zag Paul staan op 1 km van de finish. Natuurlijk ben ik erg blij met deze overwinning, maar ik ben ook ontgoocheld voor Paul. We hadden een heel mooi duel. Ik heb er echt hard voor geknokt, maar toen het droger werd, kon ik hem niet meer volgen. Deze overwinning doet echt deugd en is een mooie start van het kampioenschap."
De tweede plaats ging naar Henk-Peter Meilink met zijn snelle Audi Quattro, een auto die ideaal bleek op de modderige stroken: "De auto deed het prima en we hadden verrassend veel tractie. Vooral in de eerste ronde, toen het onverhard er nog mooi bij lag, hebben we genoten. Ook voor ons is dit een prima begin van het kampioenschap."
Derde werd Piet-Hein Van der Heijden met zijn nieuw opgebouwde Lancia Delta Integrale, voor Marco Geeratz met een gelijkaardige Lancia. Op de Delta Integrale van Jef van Hooft brak al vroeg de turbo. Nog een pechvogel was Wouter Koenderink, die in de slotronde met mechanische pech moest opgeven.
Peter Mangnus stuurde zijn Talbot Sunbeam Lotus naar de vijfde plaats, voor Rob Kroot in zijn BMW 325i. Streekrijder Ben Huijbregts was bijzonder tevreden met zijn 8ste plaats in de Ford Capri: "We hebben dit jaar een serieuze stap vooruit gezet. We hebben toch weer getoond dat een Ford Capri wel thuis hoort in een rally!"
Wim Coremans, nog een man van de streek, beleefde niet zijn fijnste "Nacht van Achtmaal". "We hebben heel wat kleine technische problemen gehad. Nee, deze editie van de GTC Rally ga ik niet onthouden, maar we hebben toch opnieuw de finish gehaald," aldus de rallyrijder uit Zundert die het parcours opende bij de allereerste Nacht van Achtmaal in 1987...